ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ایرانی ها 500 سال پیش

بوقلمون خور بودند!

 
 
 
 
 

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گیلان گفت: گیلان در تأمین جوجه یک‌روزه بوقلمون مورد نیاز واحدهای بوقلمون گوشتی کشور نقش بسزایی دارد.

 

مردم ایران از 500 سال پیش بوقلمون خور بوده اند، این که حالا مرغ یخی هم بدستشان نمی رسد و یا با پای مرغ سوپ آبگوشت درست می کنند و مرغ تازه را فراموش کرده اند، از آن رویدادهای تاریخی است.

اداره کل دامپزشکی گیلان روز گذشته مدعی شده که گیلان بزودی در تولید بوقلمون گوشتی رتبه اول را در ایران بدست می آورد. اگر این ادعا درست باشد، تابستان امسال مسافرانی که به گیلان می روند می توانند بجای مرغ، بوقلمون بخورند!

اداره کل یاد شده به خبرگزاری ایسنا گفته: سابقه مصرف گوشت بوقلمون در ایران به حدود 500 سال پیش باز می‌گردد. نگهداری سنتی بوقلمون در نواحی گیلان و مازندران، خراسان، آذربایجان‌غربی، شرقی مرکزی، فارس، اصفهان و کرمان متداول است.

پیشرفت علوم ژنتیک، تغذیه و مدیریت و تأثیر آنها بر پرورش بوقلمون سبب شده تا پرورش بوقلمون از شکل سنتی، خارج شود و نژادهای جدیدی از بوقلمون‌های صنعتی بوجود بیآید که گوشت آن حاوی پروتئین زیاد و چربی و کلسترول کمی است.

از آنجا که گوشت بوقلمون خواص غذائی ویژه‌ای دارد و در مقابل، محدودیت مصرف خاصی نیز ندارد. الان گیلان در تأمین جوجه یکروزه بوقلمون مورد نیاز واحدهای بوقلمون گوشتی کشور و رسیدن به خودکفایی در این زمینه نقش بسزایی دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: