مذاکرات اتمی دوشنبه ادامه می یابد

باقری هم برای کسب دستور

از وین به تهران بازگشت!

 

چین و روسیه پیشتاز شده اند

جهان با هوش مصنوعی

یک قرن پیش می افتد!

(پیک هفته ۱۰۹)  13  آذر  ماه ۱۴۰۰ - 4 دسامبر  ۲۰۲۱

 pyknet100@gmail.com


10-13 اذر

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


10-13 اذر

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


10-13 اذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


10-13 اذر

منتخب اخبار
شهرستان ها


10-13 اذر

منتخب اخبار ورزشی


10-13 اذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 13 آذر

سیل خشم مردم

در زاینده رود روان است!

تظاهرات آب در اصفهان نه تنها درس هائی برای مردم داشت؛ بلکه نتایجی توام با ضرباتی تاریخی بر پیکر نظام جمهوری اسلامی نیز داشت. دهها تن ساچمه بر چشم به خانه بازگشتند، اما هزاران هزار چشم در سپاه و بسیج، مجلس و دولت و قوه قضائیه به روی واقعیاتی باز شد که فکرش را هم نکرده بودند. حکومت اصفهان را همیشه "پای کار" خود میدانست و حالا شاهد است که این پای کار دیگر پا به پای حکومت حرکت نمی کند. ما در پیک نت 23 آبان که هنوز بستر زاینده رود را جمعیت پر نکرده بودند و به سوی مردم گلوله های ساچمه ای شلیک نشده بود نوشتیم "دیگر اصفهان، دژ مستحکم سپاه نیست". (لینک این مطلب را در ادامه نقل کرده ایم.)

آن نیروئی که به زاینده رود آمد، عمدتا کشاورزان و باغداران بودند. یعنی همان نیروئی که درجریان جنگ با عراق فرزندان خود را به جبهه ها فرستاده بودند. جانبازان و معلولان و آزادگان به بستر زاینده رود آمدند و حالا ساچمه بر چشم به خانه بازگشته اند. همین نیروی باصطلاح "پای کار" نظام، در روزهای پس از ساچمه باران کردن مردم، در مساجد اصفهان در محلات مختلف اصفهان جمع شدند تا هم فریضه نماز را بجای آورند و هم به دیگران بگویند چه برسرشان آمد. با آگاهی از همین ادامه جنبش زاینده رود بود که فراخوان نماز جمعه در زاینده رود داده شد و حکومت وحشت زده بیانیه شبه کودتا در اصفهان صادر کرد و با این فراخوان و این نماز به مقابله برخاست. امام جمعه بی حیای اصفهان که پس از ساچمه باران مردم زبان علیه مردم باز کرده بود، جرات و جسارت آن را نیافت که اعلام کند برای امامت نماز جمعه به مصلی زاینده رود می رود! حداقل سه امام جمعه مشهد، تهران و همین اصفهان گفته بودند که مردم اگر نماز رحمت بخوانند باران می آید. مردم گفتند روز جمعه میروند زاینده رود که همین نماز را بخوانند. پس چرا این امام جمعه نیآمدند و نرفتند نماز باران بخوانند؟

واقعیت اینست که اکنون هرجنبش اعتراضی در هرگوشه ای از ایران بسرعت تبدیل به جنبش اعتراضی و مطالباتی برای همه خواسته های سرکوب شده مردم می شود. در اصفهان نیز چنین شد و اتفاقا حکومت هم این را خوب می داند و به همین دلیل هیچ تجمعی را قبول نمی کند و آزاد اعلام نمی کند تا به یکباره سیل جمعیت در خیابانها راه نیفتد. حداقل از جنبش سبز تا امروز اوضاع همین بوده است. بی اعتناء و بی ارتباط با تفسیرهای حکومتی و از جمله رهبر جمهوری اسلامی که اینها را "فتنه" می داند و آنهائی را که با این خیزش های عمومی همراهی می کنند "بی بصیرت"! حکومت فهمید که اگر تنها چند روز دیگر جنبش آب در زاینده رود ادامه یابد سیل جمعیت از شهرهای اطراف اصفهان و حتی شهرهای دیگر به سمت اصفهان راه خواهد افتاد و این نخستین پایتخت حکومت شیعه (صفویان) در ایران تبدیل به پایتخت جنبش علیه حکومتی که بنام انقلاب علیه انقلاب عمل کرده تبدیل خواهد شد. اکثر شعارهای مردم، درجنبش زاینده رود بر گرفته از شعارها و نوحه های انقلاب 57 بود. نوحه هائی که هم در انقلاب 57 و هم در جنبش سبز و دو خیزش 96 و 98 و این بار در اصفهان وسیعا مردم روی آنها اشعاری به روز گذاشته و با همان آهنگ مذهبی آنها را می خواندند. این بازگشت به صدر انقلاب 57 با سرود "ای ایران" هوشنگ ابتهاج (سایه) که انبوه مردم در شیراز خواندند پیوند خورد. شعری که سایه برای جنبش انقلابی 57 سرود،  زنده یاد لطفی آهنگ آن را ساخت و خود با تار آن را همراهی کرد، شجریان آن را با تسلطی کم نظیر خواند و هنگامی که از تلویزیون ملی ایران و رادیو ایران پخش شد مردم را آن سرود ملی ایران کرده بودند. می توان ماشین های سیاه ضد شورش را در خیابانهای اصفهان به حرکت در آورد، می توان اعلامیه حکومت نظامی در اصفهان خواند و همه راههای منتهی به زاینده رود را بست، اما نمی توان مقابل رود رونده و خروشان مردم علیه تبعیض، اختلاف طبقاتی، برباد رفتن آرزوها نهفته در شعارهای انقلاب 57، غارت مردم، زندانهای لبریز شده از زندانیان سیاسی و غیر سیاسی، فقر، سرکوب و ... را گرفت. دیر نیست که همین بانگ اعتراض در بدنه خود نیروهای نظامی و سپاهی و بسیجی و انتظامی بلند شود، مگر حکومت به توصیه ای تن بدهد که در تازه ترین پیام خاتمی به حزب اتحاد ملت روی آن بعنوان راه حل مشکلات و بحران های کنونی کشور انگشت گذاشته و در همین شماره پیک نت می خوانید. او بدرستی می گوید که "قدرت" را باید زیر فشار گذاشت تا حرف مردم را گوش کند و جز رفتن به سوی وحدت ملی، چاره دیگری در برابر نظام نیست. این همان حرفی است که یکسال و نیم پیش آیت الله خوئینی ها در نامه ای سرگشاده خطاب به علی خامنه ای نوشت و گفت: در سیاست های 3 دهه گذشته باید تجدید نظر شود!

---

پیک نت 23 آبان

https://pyknet.net/1400/05aban/23/page/esfehan.htm


پیام محمد خاتمی:

قدرت را نباید رها کرد

باید مسئولیت پذیرش کرد


ظریف، دیپلماتی برجسته

که به حاشیه رانده شد!

این سخن و ارزیابی را شاید آقایانی که دولت کنونی را در جمهوری اسلامی بدست گرفته اند خوش نیآید و آن را تبلیغ اسرائیل به سود ظریف هم بدانند، اما وقتی پای مقایسه پیش می آید، آنوقت نمیتوان به ارزیابی این مفسر اسرائیلی بی اعتنا بود. حداقل می توان به آن اندیشید!


مصاحبه کوتاه فرشاد مومنی:

ریشه های بحران کنونی ایران

هم اقتصادی و هم سیاسی است!


مذاکره کنندگان وین

از پشت میز "پوکر" اتمی بلند شدند

اومانیته- ترجمه آذرنگ


سرود خوانی معلمان در شیراز

 

از هر گوشه ایران بانگی به اعتراض به وضع موجود مملکت بر خاسته است. تجمع های اعتراضی و مطالباتی معلمان در سراسر کشور، تظاهرات مردم علیه بی آبی و خشک شدن زاینده رود اصفهان را کامل کرد. در زاینده رود مردم شعارهای انقلاب 57 را به روز کرده و با اوضاع کنونی کشور تطبیق داده و خواندند و در شیراز، معلمان سرود "ای ایران" اول انقلاب را خواندند. سرودی که شعر آن را "سایه" سروده و نخستین سرود و ترانه هایی بود که پس از سقوط رژیم شاه از تلویزیون ملی ایران پخش شد. سایه خود در کتاب دو جلدی خاطراتش که بصورت مصاحبه و تحت عنوان "پیر پرنیان اندیش" منتشر شده، زمانی که به شرح دوران زندانی شدن خود در سال 62 می رسد می گوید که یک روز از بلندگوی زندان این شعر و سرود خوانده شد و من بغضم ترکید. جوانی که زندانبان بود پرسید شما چرا...؟ گفتم: آخه این شعر را من سروده بودم!


روسیه آماده رویاروئی

با ناتو در مرزهایش می شود؟

ترجمه و تدوین نعمت بوستانی


سرمقاله 812

تجربه ای که از تظاهرات

مردم اصفهان باقی می‌ماند!


عنوان اول پیک نت 10 آذر

مذاکره کننده مهم نیست
لغو تحریم ها مهم است!


در سالگرد 19 سالگی

 فیسبوک پیک نت آزاد شد!

سرانجام و پس از یک هفته، فیسبوک قفل پیک نت را باز کرد و فیسبوک پیک نت بار دیگر توانست به روز شده و فعال شود. در فاصله یک هفته ای بسته بودن پیک نت، که سرانجام نیز فیسبوک به ما اطلاع نداد بدلیل انتشار کدام مطلب که مغایر سیاست های فیسبوک بوده ما را یک هفته قفل کرد شماری از خوانندگان سالگرد انتشار پیک نت را در پیام های خود تبریک گفته و نوشته بودند که از همه آنها تشکر می کنیم. پیک نت، که ما نام آن را "روزنت" معادل "روزنامه" گذاشته ایم اکنون 19 سالگی خود را، علیرغم همه دشواریها و ازجمله تامین هزینه آن پشت سر گذاشته است. در همینجا از همه آن گروه از خوانندگان که با پرداخت آبونمان خود ما را یاری می رسانند تا پیک نت را منتشر کنیم تشکر می کنیم و دستشان را می فشاریم. امیدواریم بر شمار این گروه از خوانندگان اضافه شود.
 


وزیرخارجه روسیه:

امریکا حلقه محاصره

نظامی روسیه را تنگ تر کرده


تخلف و تقلبی درانتخابات تشخیص داده نشد

ائتلاف "صدر" برنده نهائی

انتخابات عراق اعلام شد!


راه توده 812 منتشر شد!

 

هفته نامه راه توده - شماره 812 (چهارشنبه 10 آذر 1400)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به تحلیل تظاهرات و تحصن مردم و بویژه کشاورزان اصفهان در بستر زاینده رود و ساچمه باران آن توسط حکومت دارد. بخش دوم آخرین تحلیل نورالدین کیانوری دبیر اول وقت حزب توده ایران درباره اوضاع ایران 16 سال پس از انقلاب 57 در این شماره منتشر شده که امیدواریم هر دو بخش آن را همه خوانندگان راه توده خوانده و خواندن آن را به دیگران نیز توصیه کنند.

در همین شماره مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

آقای تاج زاده در "کلاب هاوس" کم اطلاع ظاهر می شود، راه توده چگونه تهیه و منتشر می شود؟ مذاکرات اتمی با ایران زیر فشار بازار جهانی نفت، کارخانه های تولید "ویروس" در کجا مستقرند؟ مردم شیلی چپ را انتخاب خواهند کرد یا راستگرایان را؟ زخم کودتای خونین ژنرال ها بر تن مردم شیلی، مرگ از گرسنگی، جهان را بیش از کرونا تهدید می کند، 40 سال از ترور محمد خان ضرغامی در فارس گذشت، معاهده برق بده، آب بگیر میان اردن و اسرائیل و سرانجام فیلم کوتاهی از پرویز شهریاری و خدمات فرهنگی او به جامعه ایران همراه با عکسی اختصاصی و شرحی کوتاه از زندگی او. این مطلب با انگیزه سالگرد تولد او تهیه و منتشر شده است.

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude


مصاحبه با عطاء الله مهاجرانی

منتقد مدیریت کشور هستم

اما فعالیت ‌سیاسی نخواهم‌ کرد!


درنامه كيوان صميمی از زندان

نخبگانی که از ایران رفته اند

از سرنوشت ‌بازگشتگان درس ‌گرفته‌اند


عنوان اول پیک نت 9 آذر

با فرامین قوام السلطنه ای

نمیتوان مردم را بی خبر نگهداشت


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت چهارشنبه با نزدیک به 8 هزار خواننده روی تلگرام این روزنت بیشترین خواننده را در مقایسه با دیگر مطالب پیک نت در این روز داشت. همین مطلب در فیسبوک پیک نت نیز بیشترین خواننده را داشت و روی 9 فیسبوک خوانندگان نیز به اشتراک گذاشته شد.

آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران