با حکم تجدید نظر در مناسبات با آژانس اتمی و تهدید به خروج از NTP

کارشکنی احمدی نژاد در ماموریت علی لاریجانی

پاسکاری جدید و جنگی وزیردفاع امریکا و احمدی نژاد

پيک هفته

   

در نهم جمادی الاول 786 در دمشق

اولین ولی فقیه

و نظریه پرداز

 ولایت فقیه

 را گردن زدند!

این عکس را یک  سایت ایننترنتی بنام "النباالمعلوماتیه" بعنوان چهره محمد مکی منتشر کرده است. احتمالا ین سایت از عراق روی شبکه اینترنت می رود و از روی چهره ای که برای محمد مکی پرداخته اند می توان حدس زد که طرفداران نظریه ولایت فقیه در تهیه این سایت دست دارند!

"محمد بن مکی" را که به "شهید اول" در راه ولایت فقیه مشهور شده،

علمای اسلام مرتد اعلام کردند و حاکم دمشق او را مروج جنگ شیعه- سنی اعلام کرد.

بخش دوم نگاهی به کتاب "مهاجرت علمای شیعه از جبل عامل لبنان به ایران- درعصر صفوی" را به نخستین تئوریسین "ولایت فقیه" اختصاص داده ایم که پس از این تئوری پردازی مذهبی، پیرانه سر، خود را نایب امام و "ولی فقیه" بازمی یابد و با همین مسئولیت شروع به صدور فتوا می کند و نمایندگان خود را برای شهرها و ولایات بر می گزیند و حکم انتصاب می دهد. او در یکی از روستاهای جبل عامل بدنیا آمده بود و "محمدبن مکی" نام داشت. در کتاب "مهاجرت علمای شیعه جبل عامل..." حتی ادعا می شود که از هزار عالم و مجتهد دوران درجه اجتهاد گرفته بود!

"مهدی فراهانی منفرد" در 70 صفحه اول کتاب تحقیقی خود بسیار می کوشد تا از محمد بن مکی، که او را "شهید اول" (در راه نظریه ولایت فقیه) می نامند، یک چهره مبارز در برابر حکومت "ممالیک" دمشق بسازد و به نرخ روز در جمهوری اسلامی چشم بر فتواهای او برای کشتن این و آن و حتی "مریدان" خود او که منتقدش شده بودند چشم بپوشد!

ما از این 70 صفحه، گزارش این شماره پیک هفته را تهیه کرده ایم و در آن سرانجام تلخ محمد مکی را بیرون کشیده ایم. سرانجامی که با فتوای روحانیون دیگر و هم عصر او رقم زده شد. نه تنها این، بلکه برخی مریدان سابق خود او که از صف هوادارانش بیرون زده بودند، دادخواست و ادعانامه ای بنام "صورت مجلس" تهیه کرده و نزد علمای عصر و حکومت ممالیک فرستادند و زمینه محاکمه و حکم "ارتداد" مکی را فراهم ساختند. اختلاف درونی میان هوادران مکی، با فتوائی اوج می گیرد که محمد مکی برای قتل یکی از نزدیک ترین مریدان خود می دهد و برآشفتگی در صفوف هوادارانش را موجب می شود. تقابل فتواهای مذهبی و مرزبندی های دینی میان طیف گسترده شاخه های مختلف مذهبی در دین اسلام و... همگی دست به دست هم داد و سرانجام تلخ "محمد بن مکی" را که از علمای شیعه دوران بود رقم زد. ابتدا فتوای اعدام او صادر شد، سپس یکسال در حبسش نگهداشتند تا توبه کند. یکی مرجع زمان مدعی شد که "مکی" در زندان توبه کرده است، اما مرجع دیگری که قاضی القضات بود به این ادعا اعتنائی نکرده و چون دیگر مراجع و حتی هوادران مکی نیز از این قاضی حمایت می کردند، اجرای حکم را فرمان داد. مکی را با شمشیر گردن زدند. سپس برای سنگسار به دارش آویختند و سرانجام نیز او را سوزاندند. ریشه های روحانیون شیعه که در دوران صفویه به ایران فراخوانده شدند تا مروج تشییع درایران شوند، به این حوادث باز می گردد. حال گزارش را بخوانید:


قدکچيان
نامش با داستان های
شب گره خورده بود

احمد قدكچيان، از موفق ترين هنرپيشه های تئاتر راديوئی ايران نيز خاموش شد و ما زير موج بلند خبری – سياسی موفق به يادی از او نشديم.
قدکچيان که پای ثابت داستان های شب راديو ايران در طی سه دهه بود، در سال 1299 در تهران بدنيا آمده بود. از نسلی بود که بنيانگذار تئاتر راديوئی اند. بندرت در سال های دهه 40 و 50 آرم داستان های شب پخش شد و نام پرويز خطيبی و احمد قدکچيان در ليست بازيکنان و تهيه کنندگان نبود.
در هنرستان هنرپيشگی تحصيل کرد و بازی در نمايش "اسكندر و دارا" در سال 1321 روی صحنه رفت. بعدها در "اتللوو"، " دختر گل فروش"، "سقوط كابينه"  ... ادامه


تاريخ سينمای مستند ايران- مسعود مهرابی
اولين آئين نامه
"سانسور" فيلم در ايران

اولين فيلم مستند ايران، فيلمبرداری از مراسم جشن گل ها در پاريس، با حضور مظفرالدين شاه است و چهارمين فيلم مستند "خان بابا معتضدی» که دومين مستند سازايرانی است، از مراسم سوگند رضاخان به پايبندی و حفاظت از قانون اساسی مشروطه است! نخستين تماشاگران فيلم درايران نوکرهای دربار مظفرالدين شاه بودند و پس از آن فيلم از دربار بيرون آمد و مردم هم با سينما که آن را "دورنما" اسم گذاری کرده بودند  آشنا شدند.

مريان کوپر و ارنست شوزاک سازندگان فيلم علف.

حيدرخان رئيس ايل بابااحمدی بختياری در علف


دعوت غير مستقيم احمدی نژاد
از امريکا برای حمله به ايران
آمريکائیها درباتلاق اند
و جرات حمله را ندارند

مصاحبه وزير دفاع امريکا در افغانستان
ايران دچار توهم
گير کردن امريکا
درباتلاق عراق است


 

   26  دی 1385

 شماره 89
   
پيک هفته

از خاطرات بنيانگذاراميرکبير
مهدی سهيلی
حافظه او
خارق العاده بود


درجمهوری اسلامی
اين دو کودک
بزرگترين خواننده و هنرپيشه
خواهند شد؟


احمد ميرعلائی
چه کسی گفته
خاموشان، فراموشانند؟
احمد زاهدی لنگرودی


گاردين و بی بی سی از احتمال
 استيضاح احمدی نژاد نوشتند
با موج می رود
يا با توفان خواهد رفت؟

لاريجانی درحاشيه اين کنفرانس فعال است؟
اجلاس وزرای خارجه
8 کشور عرب
با وزير خارجه امريکا


مصاحبه وزيردفاع پيشين ج.ا
علی شمخانی:
نيازی به تحريک آمريکا
و تشنج آفرينی نداريم
مديريت داخلی کشور می توانست
 بهتر از آن باشد که اکنون هست.


نامه سنديکای شرکت واحد
به فدراسيون سنديکاهای ونزوئلا
تا احمدی نژاد آنجاست
حق ما را به او يادآوری کنيد


مصاحبه فرمانده سابق سپاه
محسن رضائی
لاريجانی با سولانا
به توافق خوبی رسيده بود


سوريه واسرائيل
از فراز ايران
دست هم را می فشارند؟


حضوررئيس بازرسی های
 آژانس جهانی در نطنز

بازديد و راست آزمائی
توقف غنی سازی نطنز