سرمقاله 680

آیا انقلاب 57 ناگزیر بود

و شاه و سلطنت باید می رفتند؟

 

اشتباه تضعیف خاتمی را تکرار نکنیم

روحانی با امکاناتی که دارد

بیش از این چه میتواند بکند؟

(پیک هفته ۱۰۹) 18 بهمن ماه  1397 برابر 7 فوریه 2019 

 pyknet100@gmail.com


پر مخاطب ترین مطلب پیک نت روز گذشته (چهارشنبه) خبر اعزام مهاجرین افغان به سوریه برای جنگ بود که روی فیسبوک و تلگرام پیک نت جمعا 9 هزار و 700 خواننده داشت و روی 4 فیسبوک خوانندگان نیز این خبر به اشتراک گذاشته شد.


17 - 16 بهمن

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


17 - 16 بهمن

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


17 - 16 بهمن

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


17 - 16 بهمن

منتخب اخبار
شهرستان ها


17 - 16 بهمن

منتخب اخبار ورزشی


17 - 16 بهمن

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 18 بهمن

در انتظار کدام تغییرات

طی 4 ماه آینده باید بود؟

روز گذشته علی لاریجانی در جریان سفر به قم که ظاهرا همراه بوده با دیدار و گفتگو با برخی روحانیون این شهر، اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی دستوراتی برای تغییر ساختارهائی در کشور داده و این تغییرات طی 4 ماه آینده باید انجام شود.

این خبر رسانی توام با لکنت و احتیاط همیشگی علی لاریجانی بلافاصله همراه شد با انواع تفسیرها، از جمله "حذف ریاست جمهوری" و رفتن به سوی سیستم ریاستی، یعنی نخست وزیر به جای رئیس جمهور. طرحی که مخالفان بسیار وسیع و جدی دارد زیرا عملا جمهوری تبدیل می شود به سلطنت. یعنی سلطنت رهبر و پیشنهاد نخست وزیر از سوی مجلس به وی. همان که در زمان شاه بود. ساعاتی بعد این تفسیر از آن خبررسانی ناقص و محتاطانه علی لاریجانی رد شد و گفتند منظور تغییر سمت گیری بودجه در مجلس است. اما این تفسیر نیز با اما و اگرهائی همراهی شد، زیرا خواه نا خواه بودجه باید در مجلس به بحث و رای گذاشته شود و در جریان همین بررسی می شد سمت گیری نوین و تغییر ردیف بودجه را اعمال کرد. مگر آن که حذف بودجه نهادهای مذهبی با توجه به تحریم ها و کمبود بودجه مملکت مطرح باشد و به همین دلیل لاریجانی با روحانیون دیدارکرده است. ساعاتی بعد در چند تفسیر دیگر، این احتمال نیز همراه شد با این حدس و گمان که مسئله عفو زندانیان سیاسی نیز مطرح است. این که رهبر جمهوری اسلامی همت کرده و بالاخره به این نتیجه رسیده باشد که باید پیش از یک انفجار عمومی تن به تغییر و تحولات داد، مثبت است، اگر ماهیت خبری که لاریجانی به آن اشاره ای سر بسته کرده همین پیش بینی های آخر و نه طرح تبدیل جمهوری به نظام ریاستی باشد! بهر حال آنچه مسلم است در پشت صحنه باید بحث های بسیار مهم و جدی برای تغییرات درجریان باشد. تغییراتی که مخالفان تحولات و مخالفان دولت از آن راضی نخواهند بود. نوع رفتار و کلام قاطع هفته ها و حتی ماههای اخیر روحانی و همچنین انتخاب او برای سخنرانی 22 بهمن نیز در تائید تصمیمات مهم پشت پرده است. هم خبر و هم تفسیرها درباره خبر رسانی ناقص لاریجانی را در همین شماره پیک نت می خوانید.


"پرده خوانی یک انقلاب"

با مرور صفحات اول روزنامه ها!


مرور مطبوعات

هر سال باندازه

نیمی از جمعیت سال 57

پرونده قضائی تشکیل میشود

از قول رئیس قوه قضائیه که در روزنامه ایران متنشر شده می خوانید: «در ۴۰ سالگی نظام، دستگاه قضائی با قضات متدین، ۱۶ میلیون پرونده را در سال با سرعت و دقت انجام می دهند.» ص۲


ساختار نظام و یا ساختار بودجه؟

خبر رسانی ناقص

و تفسیرهای ناقص تر از آن


راه توده شماره 680 منتشر شد!

هفته نامه راه توده – شماره 680 (18 بهمن 1397)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی تلگرام و فیسبوک راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره بمناسبت سالگرد انقلاب 57 به تحلیل این سئوال اختصاص دارد که آیا شاه و سلطنت هر دو باید می رفتند و سقوط می کردند؟

مرور رویدادهای ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 رسیده است به مقطع ترور حسنعلی منصور نخست وزیر بدست موتلفه اسلامی و بازماندگان فدائیان اسلام و دستگیری و تبعید آیت الله خمینی به ترکیه و سپس عراق.

مقاله دیگری از سلسله مقالات احسان طبری که در سال 60 با نام مستعار نوشته شده و در نشریه چیستا منتشر شده بود و اخیرا بصورت کتاب درایران منتشر شده در این شماره راه توده منتشر شده است.

نگاهی به سخنرانی آقای امیدوار که خود را سخنگوی حزب توده ایران معرفی می کند، بررسی نقش محمد قوچانی در چرخش میان مطبوعات ایران، آنچه روحانی در توان داشت و کرد و موقعیت او درک نمی شود، سرانجام "نادرشاه" پس از تمام فتوحات نظامی اش، خمینی زدائی استراتژی آقای خامنه ای، جدال اقتصادی- سیاسی پشت سنگر فقه در جمهوری اسلامی، نتایج خروج امریکا از قرار داد موشکی، لیتوانی چرخ پنجم درشکه ناتو در اروپا، و ترجمه سه مقاله درباره کودتا در ونزوئلا از نشریه اومانیته و سایت روسی "استراتژیک".


منتخب اخبار روزهای گذشته


سرلشکر صفوی

واحدهای افغان را برای جنگ سوریه فرستادیم!


جنگ "داود و جالوت" تورات

در ونزوئلا تکرار خواهد شد!

راشا تودی- ترجمه رضا نافعی


عنوان اول پیک نت 17 بهمن

با سانسور و فیلتر نمی توان
جلوی سئوال مردم را گرفت!


مصاحبه خبری وزیر نفت

کیهان و بنیاد مستضعفان

حکومتی اند و فرقی با هم ندارند


پدر کویر شناسی ایران:

خشکسالی بیش از امریکا

ایران را تهدید به نابودی می کند

 

گزارش حسین راغفر و احسان سلطانی

استمرار سقوط پول ملی

و فروپاشی اقتصاد درسال 98


در آستانه 22 بهمن

پلمپ 110 شیره کشخانه درجنوب تهران!


عنوان اول پیک نت 16 بهمن

تکرار جمله شاه درباره
زندانی سیاسی اتفاقی است؟


حساب بانکی

A.Khodai

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


مرور صفحات اول

 روزنامه های ایران

پیش و پس از انقلاب 57


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران