سرمقاله راه توده ۸۲۱

به‌اسم"چپ"درجبهه "راست"

علیه گردش به شرق درایران

 

شامه تیز اقتصادی - اتمی بازار ایران

دلار در تهران، دیروز

به زیر ۲۵هزار تومان رسید

(پیک هفته ۱۰۹)  ۱۳ بهمن  ماه ۱۴۰۰ - ۲ فوریه  ۲۰۲۲

 pyknet100@gmail.com


 ۱۳ - ۱۲ بهمن

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


 ۱۳ - ۱۲ بهمن

رویدادهای منطقه

 و جهان


 ۱۳ - ۱۲ بهمن

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


 ۱۳ - ۱۲ بهمن

منتخب اخبار
شهرستان ها


 ۱۳ - ۱۲ بهمن

منتخب اخبار ورزشی


 ۱۳ - ۱۲ بهمن

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۱۳ بهمن

چرا ایرانیان خارج کشور

دعوت‌بازگشت را نمی‌پذیرند؟

محسنی اژه ای که دو تشکل روحانی طرفدار اصلاحات، یعنی مجمع روحانیون و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه خود به مناسبات سالگرد انقلاب 57 اقدامات او در راس قوه قضائیه را تائید و از آن اعلام حمایت کرده اند، در تازه ترین اظهار نظرش گفته است:

"وضعیت فعلی برای  ورود ایرانیان خارج از کشور به میهن مناسب نیست. برخی افراد جرمی ندارند و می‌خواهند برگردند اما می‌ترسند. باید به آنها اطمینان داد که مشکلی برای ورود به کشور ندارند. برخی افراد نیز دارای مشکلاتی هستند ولی لزومی ندارد که به زندان بروند و می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. برخی دلال ها و واسطه ها نزد برخی ایرانیان مقیم خارج از کشور رعب و وحشت کاذب ایجاد می کنند و آنها را از بازگشت به کشور می ترسانند."

این آغوش گشائی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور، که کلید آن را امیرعبداللهیان وزیر خارجه حدود یکماه پیش زد و حالا محسنی اژه آن را دنبال می کند، قطعا یک آغوش گشائی سیاسی نیست، بلکه آغوش گشائی برای ایرانیانی است که قدرت مالی برای سرمایه گذاری در ایران دارند و یا شامل حال ایرانیانی می شود که تحصیلات سطح بالا در دانشگاه های مهم جهانی کرده اند. اگر غیر از این بود، این آغوش را برای آن دسته از ایرانیان می گشودند که در داخل کشور هستند اما اجازه هیچ نوع فعالیت سیاسی و حزبی ندارند و با کوچکترین تحریک سیاسی راهی زندان می شوند. اتفاقا "گره" کار و بی پاسخ ماندن دعوت از ایرانیان خارج برای بازگشت به میهن در همین نکته نهفته است. آنها که به این آغوش گشائی پاسخ مثبت نمی دهند، از فضای بسته سیاسی و برخوردهای امنیتی و در اساس حاکم بودن امنیتی ها بر کشور بیم دارند و باز نمی گردند. بی اعتمادی نیز ناشی از همین بی ثباتی است. اگر ثباتی برای فعالیت سیاسی و قانونی در کشور باشد، بتدریج ایرانیان دارای امکانات اقتصادی و ایرانیان دارای تخصصی های عالی در خارج از کشور هم دل به دریا زده و راهی ایران می شوند. آقای اژه ای بیهوده "دلال" ها را بعنوان مانع پیش انداخته است. دلال هائی که معلوم نیست کیستند؟ و اساسا چنین دلال هائی وجود دارند و یا ندارند؟ و انگیزه و سود چنین دلال های فرضی چیست؟ اینها بهانه ایست برای فرار از قبول و اعلام واقعیت و بیرون آوردن دست همت از آستین کوتاه عبا برای رفع مشکلات اساسی موجود بر سر راه بازگشت ایرانیان به کشور.

در نظامی که یک گوینده ورزشی تلویزیون را تحمل نمی کنند و نخست وزیر و رئیس مجلسش را در حصر نگهداشته اند و اجازه یک اظهار نظر سیاسی به آنها نمیدهند، در نظامی که تا داخل حمام و اتاق خواب ها دوربین و شنود امنیتی می گذارند و یا پرستوها را برای شکار به سراغ این و آن می فرستند، گاو صندوق دزدی امنیتی و سیاسی و "لب تاپ" ربائی سیاسی و دهها دشواری دیگر برای کشیدن نفس سیاسی وجود دارد، آن که پول و پله ای در خارج دارد و یا با خون دل در دانشگاههای خارج تحصیلات عالی کرده به کشور باز میگردد؟ باز می گردد، درحالیکه نمیداند فردا که از خانه بیرون می رود، وقتی باز میگردد گاو صندوق خانه اش هست یا برده اند؟ در غیاب او تا سوراخ موش خانه را مجهز به شنود و دوربین کرده اند یا نه؟

مشکلات اینهاست، نه دلال ها. تازه، زیر فشار همین مشکلات در کنار مشکلات اقتصادی و فشارهای فرهنگی و اجتماعی حکومت، هم سرمایه دار و هم تحصیل کرده و نخبه اش، دنبال فرصت می گردند که از کشور خارج شوند.

 بنابراین، مسئله را در داخل کشور باید حل کرد نه در خارج از کشور. این مسئله هم سیاسی است و هم اقتصادی و تا سیاست و اقتصاد در ایران تحت فشار امنیتی است کسی به دعوت های وزیر خارجه و رئیس قوه قضائیه لبیک نخواهد گفت. خواه پولدار باشد و یا تحصیل کرده و متخصص و یا فعال سیاسی.


در کاخ کرملین و دراوج جنجال اوکراین

دیدار نخست وزیر مجارستان

با "پوتین" در اتاق ویژه مذاکره


در ارتباط با جنجال بر سر اوکراین

مخالفت صدراعظم اسبق آلمان

با سیاست "شمشیربازی" دولت!


پیشنهاد نظامی شدن بیشتر آلمان

به بهانه جنجال بر سر اوکراین

جرمن فارن پالیسی- ترجمه رضا نافعی


راه توده ۸۲۱ منتشر شد!

 

هفته نامه راه توده - شماره ۸۲۱ (چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره به بحث پیرامون موافقان و مخالفان گردش به شرق، پاسخ به یکی از رهبران حزب چپ ایران (بهزاد کریمی) در همین ارتباط و همچنان مواضع راه توده در همین ارتباط در سال ۱۳۹۳ اختصاص دارد. گزارش ویژه این شماره بخشی از خاطرات زنده یاد به آذین در باره دوران زندگی با فریدون ابراهیمی در یک سلول زندان اوین دارد. در همین شماره مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

برنده جنجال بر سر اوکراین کیست؟ شطرنج سیاسی در ایران را چگونه ببینیم؟، احزاب ستیزی حکومت های استبدادی در ایران، آیا امریکا و ناتو روسیه را بیخ دیوار برده اند؟، دومقوله مدرنیته و تجدد، افغانستان و طالبان- اولی گرسنه و دومی در بن بست سیاسی، اهداف پنهان در جنگ یمن، سالگرد ترور دو رهبر بزرگ حزب کمونیست آلمان، بمب قوم گرائی در کشورهای آسیای مرکزی، پوست خشک امریکا زیر تابش آفتاب سوزان بحران ها، ترک برداشته و بالاخره نگاهی به انقلاب ۵۷ با این عنوان "از انقلاب مشروطه بگوئیم اما از انقلاب ۵۷ چیزی نگوئیم؟" 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


نامه ۲۰۰ صفحه ای به رهبر

سعید جلیلی تلاش می کند

ازپنجره واردمذاکرهاتمی شود!


مصاحبه با فاضل میبدی

امام جمعه ها چوب حراج

براعتبار روحانیت‌ایران زدند!


عنوان اول پیک نت ۱۲ بهمن

جنبش صنفی- اعتراضی

و دو راه حل حکومتی

مسئولان عالی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه یک جلسه مشترک تشکیل دادند. خبرگزاری ایسنا مدعی شده که این نشست بمناسبت فرا رسیدن دهه‌ فجر (۱۰ روز پایانی رژیم شاه و پیروزی انقلاب ۵۷) تشکیل شد و هدف از آن نیز تأکید بر همکاری مشترک و افزایش هماهنگی‌ها بود و در پایان آن نیز قرار شد یک دستورالعمل دوجانبه همکاری تهیه شود.

نخست این که دهه فجر نیازی به همآهنگی اطلاعاتی امنیتی ندارد. جشن پیروزی انقلاب که همآهنگی اطلاعاتی لازم ندارد. بنابراین بهانه ای که برای این نشست اعلام شده دروغ است. دوم این که چه نیازی بود به استقبال ده فجری که هنوز نرسیده این جلسه تشکیل شود؟

این دو بهانه و دلیل را که کنار بگذاریم، می رسیم به وضع کنونی کشور، جنبش های نارضائی که گام به گام وسیع تر و متنوع تر می شود و بهانه ای برای یورش به آن هم نه وجود دارد و نه لباس شخصی ها میتوانند بوجود آورند. معلمینی که اغلب آنها پا به سن گذاشته اند و بازنشستگانی که به زحمت خود را به تجمعات اعتراضی می رسانند و یا پرستارهائی که کارشان نجات بیماران است و کارگرانی که حقوق و دستمزد می خواهند و نگران بیکاری اند و مادران داغ دیده ای که خونخواه فرزندانشان هستند و.... اینها هیچکدام اهل حریق و تخریب نیستند و نمی توان بنام آنها سینما و کیوسک تلفن آتش زد، سطل های زباله را به آتش کشید و شیشه های بانکها و ادارات را شکست و به همین بهانه آتش به روی مردم گشود. پیچیدگی کار که منجربه جلسه مشترک مسئولان عالی (لابد وزیر و فرمانده و قائم مقام ها و معاونین آنها) وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات شده، همین مسئله است. این که کارمند و بازنشسته و معلم و پرستار و... را نمی توان به بهانه عوام نفوذی و مخرب با تفنگ های ساچمه ای هدف گرفت. همان باری که در اصفهان چنین کردند هم برای هفت پشتشان کافی است، زیرا وسیع ترین اقشار زحمتکش روستائی که به جرات می توان گفت همه آنها اهل مسجد و نماز هم هستند، پشت به حکومت کردند. بنابراین، نشستی که برگزار شده، برای یافتن راه حلی جهت مقابله با جنبش های اعتراضی بوده است. می توان حدس زد که میان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه درباره نحوه روبرو شدن با تجمعات اعتراضی اختلاف نظر وجود دارد و به همین دلیل تشکیل جلسه داده اند تا به یک روش واحد دست پیدا کنند که همین دو خط خبری که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده نشان میدهد نشست بی نتیجه بوده و تصمیم گرفته اند فعلا پخش شوند تا بعدا یک دستور العمل دو جانبه همکاری تهیه شود و بر سر آن بحث کنند.

این که چه دستورالعملی تهیه خواهد شد و این که اختلاف نظرها بر سر چه روشی بوده اعلام نشده، اما حداقل در یک مورد می توان حدس زد که احتمالا بر سر بازداشت فعالان صنفی و محکومیت های امنیتی که به دادگاهها ابلاغ می شود اختلاف نظر وجود داشته است. باز می توان حدس زد که عمده ترین دلیل و یا یکی از عمده ترین دلائل این اختلاف این بوده که دستگیری ها باعث تند تر و سیاسی تر شدن جنبش های اعتراضی- صنفی می شود و نباید از این طریق نفت روی آتش ریخت، بویژه که یکی از مهم ترین شعارهای معلمان در تجمعات جدید، علاوه بر خواست های صنفی، فریاد "معلم زندانی آزاد باید گردد" است. به نتیجه نرسیدن این نشست، طبیعی است زیرا همآهنگی را بیت رهبری و نهاد امنیتی بیت که زیر نظر حجت الاسلام علی اصغر میرحجازی و تحت نظارت مجتبی خامنه ایست باید بوجود بیآورد. ظاهرا این نهاد نیز هنوز نمی داند باید به رهبر گزارش ضرورت عقب نشینی و تن دادن به مطالبات صنفی را توصیه کند و یا سرکوب را و در صورت قبول پیشنهاد اول، آیا دولت و مجلس توان اقتصادی چنین عقب نشینی را با قبول نتایج سیاسی آن دارد؟ اگر دولت چنین توانی را ندارد، بیت رهبری میتوان پل و پله ای برای این عقب نشینی در اختیار دولت بگذارد ؟ و اگر چنین شود، دیگر صنف ها و اقشار اجتماعی برای رسیدن به خواست هایشان همین اعتراضات خیابانی را بهترین راه حل نخواهد یافت؟ منطق می گوید همین راه اول با قبول ضرورت ها و نتایج آن بهتر از راه حل دوم و تن دادن به احتمال یک واکنش وسیع ملی و خیابانی است.


بیانیه مهم دو تشکل روحانی در حوزه قم

اگر بحران این نیست که می بینیم

پس بفرمائید بحران چیست؟


مصاحبه با رهبر جمهوری "لوگانسک"

سازمان "سیا" سرگرم سازماندهی

گروه های خرابکار دراوکراین است


نظرسنجی خود سیما نشان میدهد

مردم فیلم حیوانات را

به اخبار سیما ترجیح میدهند!


عنوان اول پیک نت 11 بهمن

کدام گروه در سپاه

بردیگری‌غلبه‌خواهدکرد؟


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

خبر تفسیری " امام جمعه ها چوب حراج بر اعتبار روحانیت ایران زدند" در شماره روز گذشته پیک نت (سه شنبه) با بیش از ۶ هزار خواننده پر مخاطب ترین مطلب روی تلگرام این روزنت بود. روی فیسبوک پیک نت بیشترین خواننده را عنوان اول روز گذشته داشت و همین عنوان اول روی ۸ فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران