حضور یک نظامی در انتخابات

ریاست جمهوری در الجزایر

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

می ماند و یا می رود؟

دو اظهار نظر رسمی

در باره موقعیت ظریف

(پیک هفته ۱۰۹) 8 اسفند ماه  1397 برابر 27 فوریه 2019 

 pyknet100@gmail.com


فیلم سقوط و یادداشت کوتاه پیک نت در تفسیر آن در شماره روز گذشته (سه شنبه) پر مخاطب ترین مطلب پیک نت بود. این فیلم و تفسیر آن روی تلگرام و فیسبوک پیک نت جمعا 24 هزار و 400 بیننده و خواننده داشت و روی 18 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.


6-7 اسفند

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


6-7 اسفند

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


6-7 اسفند

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


6-7 اسفند

منتخب اخبار
شهرستان ها


6-7 اسفند

منتخب اخبار ورزشی


6-7 اسفند

منتخب اخبار اقتصادی

یادداشت سردبیری

دوگانه شدن اجباری

سیاست خارجی در ج. اسلامی

استعفای ظریف از وزارت خارجه، در 24 ساعت گذشته نقش سونامی خبری را در رسانه های داخلی و خارجی داشته است. انواع تفسیرها و گاه جنجال‌ها در این زمینه برپا شد که همچنان نیز به کمک تحلیلگرانی از درون پژوهشکده‌های دانشگاه های مختلف امریکائی و انگلیسی و یا بعنوان مفسران و روزنامه نگاران مقیم در کشورهای اروپائی و امریکا در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور ادامه دارد.

این که استعفای ظریف پذیرفته می شود و یا نمی شود و یا این که این استعفا تا چه حد جنبه اعتراض به دیپلماسی جمهوری اسلامی از داخل بیت رهبری و از روی سر وزارت خارجه دارد و یا ندارد و رابطه آن با - بقول روحانی- تصویب یا عدم تصویب دو ماده باقی مانده از 4 ماده فاتف مستقیم است یا غیر مستقیم و تفسیرهای دیگر، همه به جای خود محفوظ، اما دو نکته را نمی توان انکار کرد و یا نادیده گرفت:

 1- در بازی های اطلاعاتی و سیاسی برای از دور خارج کردن رقیب و یا مخالف همه نوع فرضیاتی محتمل است. در مورد سازمان دادن سفر بشدت مخفی و اجتناب ناپذیر بشار اسد به تهران و دیدارش با رهبر جمهوری اسلامی که قطعا از سوی فرمانده سپاه قدس و بخش امنیتی بیت رهبری به رهبری "میرحجازی" ترتیب یافت میتوان این فرض را در نظر گرفت که این اقدام از روی سر دولت و با آگاهی از برآشفته شدن و از کف دادن خونسردی ظریف و واکنشی در همین حد، یعنی استعفای وی صورت گرفت. یعنی هم ترتیب دادن سفری که جنبه موفق تبلیغاتی داشت و هم رهائی از جنجال استیضاح در مجلس و خرده فشارهای پهلوئی گذشته. بویژه اگر تغییر سیاست اتمی و دور زدن برجام و شتاب گرفتن توان نظامی- دفاعی نیز در دستور کار نظام قرار گرفته باشد. اگر این فرض درست باشد، آنگاه به این نتیجه می رسیم که ظریف نکته را نگرفت وعجله کرد!

2-  نکته دوم این که چه ما موافق باشیم و چه مخالف، سیاست خارجی کنونی جمهوری اسلامی هم سیاسی است و هم نظامی. حداقل در منطقه اینگونه است. چه در افغانستان، عراق، یمن، لبنان و چه در سوریه. این موقعیت با تهدیدهای روز افزون اسرائیل و امریکا و جبهه گیری های نظامی عربستان و اغلب کشورهای خلیج فارس رو به تشدید است. بنابراین خصلت دوگانه وزارت خارجه و سیاست خارجی فعلا اجتناب ناپذیر است و شاید ظریف، شاید روحانی و شاید شخص رهبر جمهوری اسلامی پیش از این رویدادها و یا حتی بازی هائی که در بند اول به آن اشاره شد، باید تدبیری برای این دوگانگی یافته و آن را سازمان می‌دادند و یا بدهند. چه ظریف بماند و چه ظریف برود، این مسئله روی میز تصمیم گیری است. این که شورائی محدود با حضور چند نظامی در این زمینه با شرکت وزیر خارجه تشکیل شود و یا شیوه دیگری در این زمینه اندیشیده شود تغییری در ضرورت این سازماندهی نمی‌دهد.

واقعیات اینهاست، چه ما موافق جمهوری اسلامی باشیم و چه مخالف آن، چه منتقد باشیم و چه تائید کننده آن، از ورای مواضع و انتظارات و آرزوهای سیاسی خود باید به پدیده ها نگاه کرد، اگر بخواهیم از آنچه می گذرد عقب نمانیم.

عکس: گلپایگانی منشی رهبر، ولایتی مشاور خارجی رهبر، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، میرحجازی مسئول امنیتی بیت رهبری و وحید حقانی عصای همیشه در کنار دست رهبر و دو یادداشت کننده گفتگوهای منتخب بیت رهبری. نه رئیس جمهور و نه وزیر خارجه. دوگانگی از این عیان تر؟


بشنوید!

مصلحت مردم را

در مجمع به گروگان گرفته اند

آنها که تحریم داخلی برای مردم ایران می خواهند درست کنند و روحانی روز گذشته در جلسه مجموع عمومی بانک مرکزی از آنها با عنوان 20 نفر یاد کرد، کسانی اند که یا در مجمع مصلحت نشسته اند و یا از بیرون مجمع مصلحت آنقدر قدرت مالی و حکومتی دارند که مجمع را سر انگشت خود بچرخانند و مضحک آنجاست که روحانی با صراحت می گوید رهبر با لوایح چهارگانه مسئله ای ندارد اما منصوبین او در مجمع مسئله دارند! وقتی ضابطه منصوبین چه نظامی و چه غیر نظامی در نهادهای زیر مجموعه رهبری معلوم نیست و در داخل بیت همه چیز بریده و دوخته می شود، کار به همینجا می کشد که کشیده است.


رونق "فود تراک" های شبانه تهران

شمار "فود تراک" یا رستوران  های سیار خیابانی در برخی محلات و خیابانهای تهران روز به روز بیشتر می شود. بویژه شب ها. حتی در شب های بارانی و نسبتا سرد این ایام تهران. گزارش تصویری خبرگزاری فارس این "فود تراک" های تهران در خلوت شب های تهران را از روی لینک زیر ببینید.


منتخب اخبار روزهای گذشته


خریدار تلویزیون "من و تو" است

فرد ثالث که آرشیو

تلویزیون ملی را فروخته کیست؟


مصاحبه بهزاد نبوی

روحانی باید دهان بگشاید

و از پشت صحنه حرف بزند


عنوان اول پیک نت 7 بهمن

حمله گاز انبری به روحانی
بزودی آغاز خواهد شد!


بخشی از یک گزارش

خواهران کرایه ای در خدمت

 خبرچینی و تظاهرات حکومتی


روزگذشته

سفر بشار اسد به تهران

همه خبرگزاری ها را غافلگیر کرد


خلبان کیست که به او

هشدار سقوط داده میشود؟

پیش از انتشار خبر استعفای اینستاگرامی هنوز پذیرفته نشده محمد جواد ظریف که شب گذشته بسرعت روی خروجی خبرگزاری های داخلی و خارج قرار گرفت و ظاهرا آخرین دلیل آن باید کارشکنی ها برای تصویب پیوستن به کنوانسیون جهانی مبارزه با پولشوئی و تروریسم باشد، این کلیپ بنام مرکز پژوهش های ریاست جمهوری بار دیگر منتشر شد. مخاطب این کلیپ با توجه به صفات عالیه ای که برای خلبان مخاطب استفاده می شود نمی تواند حسن روحانی باشد. نگرانی از فلج بانکی براثر نپیوستن به کنوانسیون ذکر شده در بالا که خواست اسرائیل و کاخ سفید است و هراس از فروپاشی کامل اقتصادی و حرکت گرسنگان در خیابانها، زمینه ساز واکنش هائی در حاکمیت است که باید منتظر آن بود. این کلیپ را نمی توان صرفا برای سرگرمی شنید!


قطار مناسبات روسیه و اروپا

در نیمه راه از ریل خارج شد!

ترجمه رضا نافعی


عنوان اول پیک نت 6 بهمن

یگانه راه حل بحران
عزم یکپارچه نظام به تحول است


حساب بانکی

A.Khodai

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


مرور صفحات اول

 روزنامه های ایران

پیش و پس از انقلاب 57


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران