سرمقاله راه توده 788

انتخابات 1400

جنگ‌خونین‌برسر رهبری‌است!

 

مقصر واقعی وضع موجود مملکت کیست؟

رئیسی و کداخدائی

تازه ترین دروغ ها را گفتند!

(پیک هفته ۱۰۹) 5 خرداد ماه 1400 - 26  مه 2021

 pyknet100@gmail.com


5-4 خرداد

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


5-4 خرداد

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


5-4 خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


5-4 خرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


5-4 خرداد

منتخب اخبار ورزشی


5-4 خرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 5 خرداد

در آستانه 15 خرداد

انتخابات ریاست جمهوری را

ذبح سلطنتی کردند!

آیت الله مشکینی هنوز رئیس مجلس خبرگان بود و فوت نکرده بود که آقای خامنه ای شد رهبر جمهوری اسلامی. آیت الهی سیاسی نبود و توان اداره مجلس خبرگان را هم نداشت، به همین دلیل هاشمی رفسنجانی نایب او در مجلس خبرگان بود و در واقع این مجلس را می گرداند. مثل مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی که رئیس آن آیت الله منتظری بود اما گرداننده مجلس آیت الله بهشتی. در همان سالهای اول رهبری آقای خامنه ای و سالهای پایانی عمر، مشکینی که فارسی را با لهجه آذربایجانی صحبت می کرد، خطاب به مخالفان ولایت فقیه گفت: "چه خبر است؟ این همه سال سلطنت شاهنشاهی داشتید، حالا یکبار هم سلطنت روحانیون را امتحان کنید!"

تفکر و علاقه به سیستم سلطنتی در میان روحانیون ریشه ای تاریخی دارد. حتی در میان موبدان پیش از اسلام. آیت الله خمینی با این گرایش آشنائی کامل داشت و به همین دلیل، برای نشاندن امثال مشکینی و بعدها مصباح یزدی و احمد جنتی، خزعلی و این طیف روحانیون که حجتیه اندیش هم بودند و هستند از همان ابتدا گفت "جمهوری اسلامی" نه یک کلام بیش و نه یک کلام کم!

بحث بر سر تناقض و تضاد دو قدرت "رهبر" و "رئیس جمهور" در قانون اساسی که از ابتدا نیز با نقشه احیای سلطنت صورت گرفت خود بحثی جداگانه است. آنچه امروز مورد بحث است اینست که این تضاد و این گرایش و آن تفکر تا مرز اقدام مشترک شورای نگهبان و بیت رهبری برای ابلاغ لیست تائید صلاحیت شده های انتخابات 1400 پیش رفته است. اقدامی که هدف از آن آغاز انتصاب رئیس جمهور است که باید نقش نخست وزیر دوران شاهنشاهی را ایفاء کند. یعنی قانون اساسی را تغییر نداده و رئیس جمهور را از آن حذف نکرده و از شر انتخاب مستقیم وی توسط مردم خود را خلاص نکرده اند اما هویت و ماموریت او همان هویت و ماموریت نخست وزیری است. در بسیاری از کشورها اروپائی و آسیائی و افریقائی سیستم حکومتی بر مبنای ریاست جمهوری و نخست وزیری است اما بر اساس تفکیک مسئولیت ها مطابق قانون وظیفه هر کدام تعیین شده است و از آن مهم تر این که یکی از آن دو با رای مردم انتخاب می شود. مثل فرانسه که رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند و نخست وزیر را رئیس جمهور و یا در آلمان که نخست وزیر را مردم انتخاب می کنند اما رئیس جمهور نیازمند رای مردم نیست. در جمهوری اسلامی رهبر با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود و می رویم که رئیس جمهور یا همان نخست وزیر مورد بحث و اشاره نیز از تیر رس رای مردم دور شده و توسط رهبر برگمار شود. تقریبا همان حالتی که هم رضاشاه و هم فرزند جانشینش "محمد رضا" در دوران دوم سلطنت خود آن را اجرا کردند و قانون اساسی مشروطه را زیر پا له کردند. رضا شاه در 10 سال دوم سلطنت و محمد رضاشاه از بعد از کودتای 28 مرداد. آنها تمایل و خواست خود برای فلان کس جهت نخست وزیر را به مجلسین شورا و سنا ابلاغ می کردند، این دو مجلس هم او را در یک صحنه سازی مضحک بعنوان نخست وزیر به شاه پیشنهاد می کردند! این همان حالتی که در انتخابات 1400 شاهد آن هستیم و اگر با همین زمینه چینی هائی که شده رئیسی را به ریاست جمهوری برسانند و تغییر شرایط و تصمیمی در روزهای آینده گرفته نشود، رسیده ایم به آنجا که شورای نگهبان از روی سر مجلس و یا ابراز تمایل بیت رهبری رئیس جمهور برگمار می کند. شرکت و یا عدم شرکت مردم در انتخاب او بی اهمیت است و بتدریج و درگام های بعدی این رای گیری فرمالیته را هم حذف خواهند کرد!

بدین ترتیب آن خیال و پیشنهاد که رهبری را در ریاست جمهوری ادغام کنیم و تبدیل به یک مقام کنیم و برای اجرای امور مجریه یک نخست وزیر از طریق مجلس انتخاب شود رنگ باخته است. حتی در اقدام اخیر شورا ی نگهبان، مجلسی که دست پخت شورای نگهبان است را هم دور زدند و از روی سر آن برگماری رئیس جمهور را تدارک دیدند. شاید به این دلیل که هنوز در همین مجلس فرمایشی و استصوابی هم هستند تک صداهائی که ممکن است سر بزنگاه دهان به اعتراف از پشت تریبون مجلس بلند کنند.

تفسیرهای دیگری در باره اقدام این روزهای شورای نگهبان توسط برخی مفسران داخل کشور وجود دارد که در همین شماره پیک نت برخی از آنها را می خوانید.


بیانیه های این دو پس از رد صلاحیت

لاریجانی و جهانگیری از بیم

پر شور شدن انتخابات حذف شدند


رئیسی به رهبری نخواهد رسید!

این تفسیر از پیش انداختن رئیسی برای فرستادن او به کاخ ریاست جمهوری، حرف تازه ای نیست و بارها در پیک نت به آن اشاره شده، اما باز هم خواندنی است.  بویژه از دهان و قلم دیگرانی که در داخل کشورند. جاه طلبی رئیسی که توام است با کم سوادی و بی تجربگی او، احتمالا کار دستش خواهد داد و موجب خواهد شد آرزوی رهبری را فراموش کند. کمیسیون کم تعداد تعیین جانشین که در مجلس خبرگان تشکیل شده، تقریبا 5 سال پیش و در جریان اوج گیری بیماری رهبر جمهوری اسلامی و سپس بستری شدنش در بیمارستان برای عمل پروستات شتابزده رئیسی را بعنوان جانشین به رهبر معرفی کرد. پس از این معرفی، رهبر جمهوری اسلامی با آگاهی از بی تجربه بودن او درکارهای اجرائی وی را مسئول تولیت خراسان کرد. از آن زمان رئیسی سعی کرد بیشتر خود را در رسانه ها و بویژه سیمای جمهوری اسلامی به نمایش بگذارد تا زمینه رهبر شدنش فراهم شود. سیاست خامنه ای معمولا با پنبه سر بریدن در طول زمان است و با استفاده از همین سیاست با رئیسی که خواه ناخواه رقبائی مانند مجتبی خامنه ای در بیت رهبری دارد روبرو شد. این تفسیر که پوست خربزه زیر پای رئیسی انداخته شده، اشاره به همین نکاتی است که در بالا خواندید.


سال 77 جنتی به هاشمی گفت:

به رقابت و تبلیغ برای

شرکت درانتخابات نیاز نداریم


این عکس ابتکاری هم درباره انتخابات 1400 هم دیدنی است


تهدید های پوچ قالیباف در مجلس

آغاز بی بازتاب خبری

دور پنجم مذاکرات وین


راه توده 788 منتشر شد

هفته نامه راه توده - شماره 788 (چهارشنبه 5 خرداد 1400)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی کانال تلگرام و فیسبوک راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به رد صلاحیت ها برای انتخابات 1400 و تدارک نبردهای نزدیک بر سر جانشینی رهبر جمهوری اسلامی دارد. بخش دیگری از خاطرات محمد علی عموئی در این شماره نیز منتشر شده است. همچنان که بخشی از مناظره در سمینار 80 سالگی حزب توده ایران با حضور یروان آبراهامیان. در همین شماره مطالب دیگری می خوانید با عناوین زیر:

برای تغییرات و اصلاحات باید در سنگر انقلاب 57 ماند، تکامل گام به گام جهانی که در آن زندگی می کنیم، زیاده خواهی های سلطان ترکیه تا کجا پیش می رود؟ امریکا برای توطئه در آسیای میانه افغانستان را ترک نخواهد کرد، خواب های تازه برای افغانستان، 3 و نیم میلیارد دلار هزینه انقلاب رنگی در بلاروس بر باد رفت و بالاخره تفسیری از شورش سرکوب شده 15 خرداد.


پایداریچی ها بازی برده را خواهند باخت؟

لاریجانی صف آرائی حمایت

از رئیسی را به هم زده است


مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی:

به نفع روحانیت است

که هوس ریاست جمهوری نکند


عنوان اول پیک نت 4 خرداد

2 خرداد 76

ایران حیات دیگری یافت!


انفجار در تاسیسات تولید پهپاد اصفهان

وزارت دفاع حریق را تائید

اما انفجار را سانسور کرد!


اکرمی:
نامزدهای انتخابات 1400
درباره توان خود خالی بندی نکنند


عنوان اول پیک نت 2 خرداد

وحشت از شرکت

پیش ‌بینی ‌نشده مردم درانتخابات


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

توصیه مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی به روحانیون برای کنار کشیدن از انتخابات ریاست جمهوری با بیش از 6 هزار خواننده روی تلگرام پیک نت پر مخاطب ترین مطلب از میان مطالب روز گذشته این روزنت بود. در فیسبوک پیک نت بیشترین خواننده را عنوان اول پیک نت روز گذشته (درباره دوم خرداد 76) داشت که روی 13 فیسبوک خوانندگان نیز به اشتراک گذاشته شد.

آدرس فیسبوک پیک نت


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران