سرمقاله 677

مردم حکومت را قبول ندارند

و سپاه و رهبری مردم را!

 

رسما اعلام شد

ایران 4 دهه بعد از انقلاب

200هزارسارق حرفهای‌دارد

(پیک هفته ۱۰۹) 27 دی ماه  1397 برابر 17 ژانویه 2019 

 pyknet100@gmail.com


گزارشی درباره سانحه هواپیمای 707 که باعث کشته شدن 16 نظامی ارتش شد پر خواننده‌ترین مطلب پیک نت روز گذشته (چهارشنبه) بود که روی فیسبوک و کانال تلگرام پیک نت جمعا 11 هزار و 800 خواننده داشت و روی 10 فیسبوک خوانندگان پیک نت نیز به اشتراک گذاشته شد.


25-26 دی

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


25-26 دی

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


25-26 دی

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


25-26 دی

منتخب اخبار
شهرستان ها


25-26 دی

منتخب اخبار ورزشی


25-26 دی

منتخب اخبار اقتصادی

 سخنرانی را بشنوید

سخنرانی شهید باقری سردار سپاه در جنگ با عراق

هزار، هزار فرستادند

روی مین، تا حاکم شوند!

نوشته هفته گذشته محسن رضائی فرمانده سپاه در دوران جنگ، درباره عملیات کربلای 4 موجب گشودن برخی صندوق های محرمانه اسرار پنهان مانده جنگ ایران و عراق شد. این گشودن را باید به فال نیک گرفت. اسناد و مدارک، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مربوط به جنگ ایران و عراق بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب ایران است. از جمله این اسناد و مدارک فیلمی است از سخنان یکی از فرماندهان وقت سپاه بنام "شهید حسن باقری" که ظاهرا پس از شکست عملیات رمضان در سال 1361 در جمع مسئولان وقت گردان‌های سپاه و بسیج سخن می گوید، انتقادهایی را نسبت به نحوه عملیات (عملیاتی شبیه کربلای 3) انجام می دهد و از گرایش‌هایی سخن می گوید که بعدها در جنگ غالب شد.

البته برای درک کامل سخنان شهید باقری و انتقادهای وی باید تا اندازه‌ای با تاریخچه عملیات جنگی مانند فتح المبین و بیت المقدس و ماجرای باز کردن کانال آب در جریان عملیات رمضان و محاصره نیروهای ایرانی و اسارت هزاران نفر و غیره آشنا بود. در واقع نقد باقری از ناکامی ایران در این عملیات جنگی، نقدی از زاویه نظامی و مقداری نیز مبتنی بر بررسی ضعف‌های خصلتی برخی فرماندهان سپاه است.

مقاومت و سپس پیروزی‌های چشمگیر و سریع ایران در برابر عراق در مرحله اول جنگ از سویی حاصل روحیه ملی مردم ایران در حفظ انقلاب و دفاع از میهن خود، از سویی ناشی از خصلت دفاعی جنگ و دفع تجاوز و بالاخره از سویی نتیجه غافلگیر شدن حامیان بین‌المللی عراق و رژیم صدام حسین بود. ادامه جنگ در خاک عراق هر سه این شرایط را دگرگون کرد، از بین برد و جنگ خصلت دفاعی خود را از دست داد و به تجاوز به خاک عراق و حاکم شدن شعارهای غیرواقعی فتح بصره و بغداد و کربلا انجامید. ادامه جنگ وحدت نظر ملی را که بر سر مقاومت و دفاع در برابر تجاوز عراق وجود داشت بر هم زد.

از نکات مهمی که "شهید باقری" در سخنان خود بدان می پردازد و زمینه‌های تحول بعدی در فرماندهان سپاه را می توان در آن دید اشاره ای است که به بی اهمیت شدن جان افراد برای بسیاری از این فرماندهان می کند. بقول وی زمانی کشته شدن 70 یا 80 نفر می توانست سر و صدایی عظیم بر پا کند و اکنون دیگر هزار و ده هزار برای عده‌ای رقم محسوب نمی شود. فرماندهانی که علیرغم وجود معبر برای عبور رزمندگان، بدنبال داوطلب برای عبور از میدان مین می گشتند. از درون همین فرماندهانی که جان انسان‌ها، هم میهنان آنان، سرنوشت خانواده‌ها، همسران، فرزندان رزمندگان برایشان دیگر بی اهمیت شده بود، درنده‌های سیاسی و اقتصادی آینده بیرون آمدند که حاضر بودند و هستند همه را زیر پا له کنند تا خود بالا بروند. این همه سرداری که ناگهان با پایان جنگ کاسب و تاجر و کارچاق کن شدند و از موقعیت سرداری و سپاهی خود برای کسب ثروت و قدرت بهره گرفتند یا بقول میرحسین موسوی "کارشان محاسبه بالا و پایین رفتن قیمت ارز و دلار شد"، همه از درون همین کسانی بیرون آمدند که سرنوشت انسان‌ها در حساب‌های آنان جایی نداشت، همانها که برایشان مهمتر از آینده کشور، آینده خودشان مطرح بود و در ادامه جنگ افزایش نقش و جایگاه و نفوذ خود را می دیدند. آنها بیم داشتند که پایان جنگ، پایان آرزوهایی شود که برای آینده سیاسی و اقتصادی خود در دل می پروراندند و به همین دلیل با این پایان مخالف بودند و هنوز هم پایان جنگ را یک "فاجعه"، یک "حادثه تلخ" معرفی می کنند. (این سخنرانی را بشنوید!)


موش و گربه بازی

از دیماه 57 تا مرداد 59


ترامپ با بمباران ایران

میخواهد در انتخابات پیروز شود؟

ماهنامه "رد فاکس" شماره 250- ترجمه رضا نافعی


جدال دو جبهه پرقدرت

نولیبرال در کاخ سفید

"فروزنده فرزاد"


مرور مطبوعات 26 دیماه

دختربازی اسلامی در فضای مجازی

با جمله " قرار ما "بین الحرمین"


راه توده 677 منتشر شد

هفته نامه راه توده – شماره 677 (پنجشنبه 27 دیماه 1397)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام آن نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به بحران درحال رشد برای جانشینی رهبر کنونی جمهوری اسلامی دارد. مرور رویدادهای  ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 رسیده است به فرصت سوزی های شاه برای رفرم و عقب نشینی از  استبداد، مقاله ای از احسان طبری درباره شکل گیری شخصیت انسان در تحولات جامعه، و همچنین بخش دیگری از گفتگوی مشروح محمد علی عمومی با دکتر رفیعی از دیگر مطالب این شماره است. در همین شماره علاوه بر نوار سخنان یکی از فرماندهان به شهادت رسیده جنگ با عراق، مقالاتی می خوانید با عناوین:

در جستجوی راه حلی ملی برای خاتمه خصوصی سازی ها و شعارهای ناممکن در اعتصابات و تظاهرات کارگری، نامه ای از میان نامه های به آذین به دخترش، پیوند ناگزیر اقتصادی تجاری و قاچاق کالا در ایران، رویاروئی دو جبهه نولیبرال در کاخ سفید، تلاش امریکا برای به خط کردن خاورمیانه علیه ایران، 40 سال پس از شعار اقتصاد اسلامی، تبعیض و محرومیت مسیحی ها در شماری از کشورها، شورش گرسنگان در کره جنوبی و هوشیاری در الجزایر برای تبدیل نشدن به سوریه دوم.


منتخب اخبار روزهای گذشته


مانندهمه کشورهای جهان

زندان آینه جامعه

و رژیم حاکم در ایران است


عنوان اول پیک نت 26 دیماه

خیانت هائی می شود
که نمی توانم آنها را بگویم!


زندان آینه جامعه و رژیم حاکم

اعتصاب غذا و ممنوع الملاقاتی

ستوده، زاغری و نرگس محمدی


گزارش فرزندان میرحسین

اجازه ملاقات با موسوی

به هیچ دوستی داده نشده است


گزارشی درباره هواپیمای 707

16 نظامی قربانی سانحه

در هواپیمای حامل گوشت چه میکردند؟


گفتگو با رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران:

گسترش ایدز درمیان

نوجوانان مدارس را معنا کنید!


پاسخ به یک پیام

دستیابی به کل آمار خوانندگان

پیک نت برای ما ممکن نیست


عنوان اول پیک نت 25 دیماه

از شورش مردم
در 160 شهرایران یکسال گذشت


حساب بانکی

A.Khodai

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


مرور صفحات اول

 روزنامه های ایران

پیش و پس از انقلاب 57


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران