دهها تن كشته و مجروح شدند
تظاهرات مردم درنقده
به جنگ خيابانی انجاميد


 


در آذربايجان
با برپائی تظاهرات دولتی
مردم را دربرابرهم قرار ميدهند!

       پیک هفته 68  ----------   6 خرداد  1385 - 27  مه 2006

  infos@peiknet.com  

هنر و اندیشه


هفتاد و دومين كنگره انجمن قلم "پن"
 در برلين


انتشار كتاب
نخستين كنگره
نويسندگان ايران


مقامات
سانسور
و فيلترينگ
به چه می انديشند!
دنيای كامپيوتر وارتباطات


پرستوئی
در "زيرتيغ"
بازی می كند


هوا را بگير
خنده را نه!


31 ارديبهشت
عاشيق ها
دو فيلم مستند


 

تله بزرگ امريكا
برای به دام انداختن
ج.ا
بوش پيشنهاد لاريجانی برای مذاكرات مستقيم با امريكا را
 كه البرادعی حامل آن بود، رد كرد و توقف غنی سازی را پيش شرط مذاكرات قرار داد!
3 پيش بينی و زمينه چينی امريكا برای به تله اتمی انداختن ايران
خروج شتابزده امريكا و انگلستان ازعراق، عقب نشينی نيست،
بلكه، می تواند پيش زمينه عمليات نظامی عليه ايران باشد.


پشت صحنه
تدارك تظاهرات دولتی تبريز


بازتاب اخبار آذربايجان
در مطبوعات ترك زبان منطقه

شورای امنيت ملی به تمام مطبوعات و خبرگزاری ها دستور داد كه از اين پس اخبار تظاهرات مردم در آذربايجان و كردستان و همچنين تظاهرات دانشجوئی را پخش و مخابره نكنند. همين دستور در باره رويدادهای بلوچستان نيز صادر شده است. اين درحالی است كه اخبار مرتبط با اين رويدادها از تلويزيون های جمهوری آذربايجان و كردستان عراق ( در مورد بلوچستان از تلويزيون های عربی خليج) بصورت منظم پخش می شود و حتی راديوهای فارسی زبان خارج از كشور نيز گزارش هائی را دراين ارتباط منتشر می كنند. بدين ترتيب، سانسور خبر، عليرغم هزينه 50 ميليون دلاری برای فيلترينگ سايت ها و 5ر2 ميليون دلاری برای محدود كردن تلويزيون های ماهواره ای ممكن نشده است و سيل خبر در باره رويدادهای ايران با تلفن های همراه، اس ام اس، وبلاگ ها و تلفن های معمولی يا در داخل كشور نقل و منتقل می شود و يا به خارج از كشور انتقال می يابد. مطبوعات ترك زبان منطقه، از روی سر سانسور سيمای جمهوری اسلامی و مطبوعات داخلی، با وسعت كامل اخبار وگزارش های تصويری حوادث آذربايجان را منتشر كرده اند كه اين نمونه ای از آنست. ميليون ها دلار را خرج سانسور و فيلتر كردند و در عمل ميدان را برای آن راديوها، تلويزيون ها و مطبوعاتی خالی كردند كه بصورت تحريك آميز گزارش ها را منتشر می كنند و خواه نا خواه شنونده و بيننده بيشتری به نسبت صدا و سيما دارند!


گزارش عفو بين الملل
ادامه زندان، شكنجه، اعدام
 سانسور و سركوب درايران
دهها تن در تظاهرات يكسال گذشته درايران كشته شده و صدها تن دستگير
شده‌اند. از جانب كردها و گروه های ديگر مقاومت ها جنبه مسلحانه به خود
 گرفته است.احمدی نژاد، عضو سابق نيروهای ويژه سپاه پاسداران رئيس جمهور شده
 و با جمع شدن بقايای اصلاحات، قدرت در دست رهبر متمركز شد


دوم خرداد
آتشفانی كه دست راستی ها
بيش از مردم آن را به خاطر سپرده‌اند
!


اينطور انتحاری و استشهادی
خيلی خواستار دارد!

تمام خبرگزاری های داخلی، روز گذشته گزارش رژه و در واقع خود نمائی گردان استشهاديون شهيد نادر مهدوی، را كه بعد از ظهر پنجشنبه در مزار شهدای نهضت جهانی اسلام در بهشت زهرا برگزار شد مخابره كردند. اين گروه تازه اعلام موجوديت كرده است و به ادعای برپا كنندگان اين نمايش های تحريك آميز و بی پروپايه يك هزار نفر از 5 هزار ثبت نام كننده اين گردان گردن بند فلزی شهادت دريافت داشته اند. گفته‌اند كه اين گردان هنگام رژه چفيه ها را به اين دليل دور سرشان پيچيده اند كه شناسائی نشوند، زيرا ممكن است برای ماموريت اعزام شوند و دشمن آنها را بشناسد!
ما به چهره اين استشهاديون و بهانه ای كه برای پنهان كردن چهره خودشان اعلام كرده اند كار نداريم، اما خودمانیم، اين دست های مانيكور شده، سوهان خورده و كرم ديده قرار است به بدنی که زیر این حجاب است بمب ببندند و بپرد تو جمع امريكائی ها؟ يا آن آقا پسری كه در جمع همين استشهاديون بوده و پلاك شهادت گرفته با آن دست های كار نديده و ناخن های بلند زنانه قرار است خودش را فدای انرژی اتمی كند؟
با اين بازی كه به مسخره بازی شبيه است، گام به گام برای غرب و بويژه امريكا سوژه ساختند و دست بردار هم نيستند.


هاشمی در نماز جمعه ديروز:
پس از 10 روز وقفه
لحن غربی ها بار ديگر تند شده
هر روز مردم قدرتمندتر ‌شده و حقوق خود را مطالبه می‌كنند
دركنار امنيت، بايد به آزادی ها توجه كنيم


برای شليك به سمت ايران
هديه جديد امريكا به اسرائيل

اين موشك جديد "توماهاك كروز" امريكاست كه هنوز تاريخ ثبت ندارد و اسرائيل خواهان دريافت آن است. از جمله در سفر اخير نخست وزير اسرائيل به امريكا بر سر تحويل اين موشك مذاكره شده است. اسرائيل بسرعت در حال دريافت موشك های دوربرد از امريكاست و بهانه آن نيز توليد موشك شهاب درايران. اين موشك ها می توانند به كلاهك اتمی مجهز شوند و از قلب اسرائيل بطرف ايران شليك شوند. اين عكس از سوی يكی از سايت های امنيتی- نظامی امريكا انتشار يافته است.


شورش تبريز
آنگونه كه من به چشم خود ديدم
از و. فردا


چرا حكومت نمی فهمد؟
زبان مردم، اين روزها فارسی است!


خشم، شعار، گلوله، سنگ
بزرگترين تظاهرات در تبريز
آن كه با كاريكاتور محمد بذر پاشيد، حالا توفان درو می كند!

روی بشكه باروت
در خواب و خيال سركوب

انتشار کاریکاتور یک سوسک که  به الفبای لاتین گفته: "نمه نه" (چی گفتی؟)، در روزنامه ایران، به واکنشی ختم شده، که شاید در شرایط دیگری چنین نمی شد. متن مطلب و اساسا خود کاریکاتوری که به آن اعتراض شده را ما چندین بار خواندیم و خود شما هم بارها بخوانید. احتمالا شما هم به همان نتیجه ای خواهید رسید که ما رسیده ایم، یعنی نویسنده بخت برگشته روزنامه ایران، خواسته به زبان کلیله و دمنه در باره مذاکره با امریکا و نامه احمدی نژاد و یا چیزهائی در همین ارتباط ها بنویسد، اما سانسوری که به مطبوعات تحمیل شده، زبانی را در مطبوعات رایج کرده که از این دسته گل ها زیاد در آن به آب داده خواهد شد.

اما، این هنوز اصل ماجرا نیست. اصل ماجرا اینست که مردم دلشان از حاکمیت خون است و هر جرقه ای، در هر نقطه ایران می تواند به حریق تبدیل می شود. حتی به بهانه یک کلمه آذری و آن هم به الفباي لاتین. همه فهمیده اند، اما حاکمیت یکدست هنوز نفهمیده که ایران به بشکه باروت تبدیل شده است و می رود تا بر سر اولین پیچ و یا با اولین تند باد طعمه جنگ خانگی شود.

هر تعبیر دیگری که مقامات، دولتی ها و روحانیون از تظاهرات تبریز بکنند، خود را فریب داده اند. آنها که نماینده از آذربایجان به مجلس بردند و به مردم دهن کجی کردند، آنها که شبیخون به دانشگاه تبریز زدند و در دولت کنونی هر گونه حرکت دانشجوئی را در این دانشگاه سرکوب می کنند و ستیز با فرهنگ مردم برنامه شان است، استاندار نظامی منصوب کرده اند و با ضرب سانسور و فیلترینگ می خواهند امنیت و اقتدار حکومتی برقرار کنند و تصور کرده اند "اتم" امنیت نظام را تامین می کند، راهبندان قلعه بابک از افتخار نظامی- امنیتی شان است، آنها می توانند هر چه دلشان خواست در باره حوادث تبریز بگویند، اما همانگونه که پس پریروز تظاهرات و انفجار در مهاباد و کرمانشاه بود، پریروز اهواز و کچساران، دیروز زاهدان بود و امروز تبریز، فردا می تواند این حریق از هر نقطه دیگری زبانه بکشد.

سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


حساب بانکی

A.KH.P

ِDeutsche Bank

Konto Nr 4593745

BLZ: 10070024

Germany

آدرس پستی

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany


    

 

 

تماس با ما - اشتراك پيك

دیدگاه ها


هويت ملی
اينگونه
به تاراج رفت
و.يدالله اسلامی

آذری زبانها درتبريز و اردبيل به اعتراض برخاسته اند. دانشجويان آذری زبان نيز در چند دانشگاه دست به اقدامات اعتراضی زده اند. بهانه اين اعتراض كاريكاتوری در روزنامه ايران جمعه بوده است. اينكه آنچه در آن كاريكاتور آمده است به چه منظوری آمده است خود داستان ديگری است كه به نظر نمی رسد طنز نويس روزنامه ايران نگاهی به داخل داشته، بلكه نگاهی داشته است به رفتار امريكايی ها درپاسخ به نامه آقای احمدی نژاد .
اما چرايی اعتراض های انجام شده نمی تواند كم اهميت دانسته شود. هويت ملی ايرانی در سالهای پس از انقلاب مورد بی مهری قرار گرفته است و به دليل درك نادرست به باورهای نادرست دامن زده شده است. اين امر از آسيب های جدی وارده شده به پيكره فرهنگ اين مرز وبوم است.
هويت ايرانی همواره، حتی در زمانی كه دولت مركزی مقتدری در كشور نبوده است بزرگترين مانع دربرابر فروپاشی و يا تسلط بيگانگان بر كشور بوده است. اين قدرت از ديد تاريخ نگاران و پژوهشگران غربی هم به دور نمانده است و دروقايع نگاری ها به آن پرداخته شده است. هويت ملی ايرانی سبب شده است كه قوميت ها مسأله ای برای ايران نباشد.
همه اقوام ايرانی؛ وجه غالب خود را ايرانی بودن دانسته اند و به آن افتخار كرده اند. برخی غربی ها اين نكته را مورد توجه قرارد اده اند كه ناسيوناليسم قوی ايرانی؛ برای بروز ناسيوناليسم های محلی و منطقه ای راهی باز نگذاشته است. وهيچ يك از كشورهای پيرامون ايران از اين مزيت برخودار نبوده اند. اينكه بدون توجه همه بنيادهای و بنيان ها را ويران سازيم و نتوانيم بنايی تازه برپا سازيم بروزی اين چنينی پيدا خواهد كرد.
هجمه فراوان به هويت ايرانی در سالهای نخستين پيروزی انقلاب چنان گسترده شده كه آدمی در شگفت می ماند كه كدام ملت اين چنين به ويرانی همه گذشته خود می نشيند؟ برای پيوستگی مناطق و اقوام ايرانی سند فراوان است. از آتشكده آذرگشنسب در مياندوآب و آنچه در خوزستان برجای مانده است از بنا و پل در شوش و شوشتر و دزفول، و ارگ بم و شهر سوخته زابل و هگمتانه درهمدان وتخت جمشيد درفارس. از شكل گيری حكومت مادها دركردستان تا پيدايش آيين زرتشت دركناره دريای اروميه. و حتی ايستادگی بابك سردار ايرانی در قلعه بابك دركليبر.
آذرآبادگان مهد ايران است و مبنای هويت ايرانی. چرا ما به تخريب اين همه نشسته ايم؟ چسب ملی و مبنای همبستگی ما ايرانيان از ميان شعارها نمی گذرد. ما از اين رهگذر نا خواسته برپيكره كشور آسيب بسيار وارد كرده ايم . ونتوانسته ايم چيزی را جايگزين آنچه از دست می دهيم نماييم. ولی هنوز می توان با بازگشتی شجاعانه از دامنه ويرانی ها كاست. فرهنگ ايران فرهنگ پربار و تمدن ساز است. بايد قدر اين فرهنگ را بدانيم و دريابيم كه اين فرهنگ جايگزين و بديلی ندارد.
دامن زدن به مسأله قوميت ها درپی ويرانی هويت ايرانی شكل می گيرد. و اين همان دامی است كه بيگانگان دربرابر كشور ما گسترده اند. دامی كه نخ و طنابش را خود فراهم ساخته ايم .
نكته ديگری هم شايسته يادآوری است و آن اينكه وقتی از مقوله ای مثل كاريكاتور بهره برداری های گسترده شود و به آن دامن زده شود. اين فرصت را برای بهره برداری برخلاف نظر بانيان اين روش هم فراهم خواهد ساخت. ماجرای كار يكاتورهای روزنامه دانماركی ورفتارهای نادرست وخشن دربرابر برخی سفارتخانه ها را از ياد نبرده ايم .
آن زمان سخن دلسوزان به هيچ گرفته شد و ميدان برای تندروی ها باز گذاشته شد و آنقدر پيش رفتند كه آش شورشورشد. آن بازی راهی دربرابر ديگران نيزقرار داد كه بازی با كاريكاتوری بازی جذاب وپر طرفداری خواهد شد.حالا هم گوشه ای است ازآنچه به ما نشان داده می شود .شناخت درست پديده ها وراه درست يافتن كم ترين انتظاری است كه بايد برآورده شود .


بازداشت جهانبگلو
انگشت اتهام متوجه دستگير كننده است،
 نه دستگير شده
«جاسوس» يعنی
كيم فيلبی، نه جهانبگلو
و.عبدالله شهبازی


مقامات
خودشان سركارند
يا ملت را
سركار گذاشته اند؟
و. جمهوريت

اكبرگنجی در
جلسه ماهانه
روزنامه نگاران
 اصلاح طلب


نا امنی در جاده ها
حامل چه پيامی است؟
شازده حسين و كشتند
خوب شد كه ما نبوديم
والا، ما رم می كشتند
بيژن صف سری