pyknet پيك نت

کنفرانس خبری وزیردفاع امریکا
واحد قدس سپاه پاسداران
در انفجارهای عراق دست دارد
ستاد ارتش امریکا: ایران دنبال جنگ داخلی درعراق است


 


پرونده اتمی ایران در شورای امنیت
از تحریم تا حمله
امریکا در تلاش گرفتن
رای تائید حمله اتمی به ایران

       پیک هفته 61  ----------     18 اسفند  1384 -9 مارس 2006

  infos@peiknet.com  

هنر و اندیشه


گفتگو با
سیمین بهبهانی
درباره یورش
به زنان در
پارک دانشجو


شهبازیان:
موسیقی ایران
را به سراشیب
سقوط بردند


اتوبوسی بنام
سندیکا
پُراز درد دل
جواد لگزیان- نامه

"یکشنبه 4 دی‌ماه زمستان 84 کجا بودید؟"
...
صف‌های اتوبوس 4 دی‌ماه درازتر بود و مردم در این روز بارانی دوست داشتند هرچه زودتر به محل کار یا خانه‌شان برسند؛ اما گویا تعدادی از رانندگان که عضو سندیکای کارگران اتوبوس‌رانی بودند سرکار حاضر نشده بودند!
- "ای آقا! چرا اتوبوس نمی‌آید؟"
- "می‌گویند امروز راننده‌ها اعتصاب کرده‌اند!"
- "برای چی؟"
- "مثل این‌که لوازم یدکی به آن‌ها نمی‌دهند!"
- "نه آقا! بحث سر کت‌وشوار است! اول قرار بوده به همه یونیفورم بدهند؛ حالا چند سال است خبری نیست!"
پیرمرد خیلی عبوس بود، می‌خواست برود بیمارستان. می‌گفت: "قلبم درد می‌کند و یک‌ساعت است منتظر اتوبوس هستم". وقتی به او از اعتصاب رانندگان گفتم با عصبانیت داد زد: "خُب؛ مردم چه گناهی کرده‌اند!"
لحظاتی گذشت، پیرمرد آرام‌تر شده بود؛ آهسته به من گفت: "خوب اگر این‌طور درست می‌شود حرفی نیست، به‌شرط این‌که پی‌اش را بگیرند و مثل یک راننده اتوبوس خوب تا آخر خط بروند."
راننده‌ی جوان خط شهران یک‌شنبه هم سرکار بود، می‌گفت کارگر موقت است و ترجیح داده سرکار بیاید. می‌پرسم: "چه احساسی داری؟" نگاهش را به افق می‌دوزد سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید: "بنویس دلم با آن‌هاست! چیز زیادی نمی‌خواهند! آن‌ها حقشان را می‌خواهند!"
با عجله خودش را به من رسانده بود؛ خنده‌ام گرفت، توی این هوای بارانی طرف ورزشکاری لباس پوشیده بود؛ یک تی‌شرت ساده، یک شلوار جین و کتانی تابستونی تابستونی!!
- "آقا شما خبرنگاری؟"
- "بفرمایید!"
- "دمت‌گرم! این سندیکا که امروز نیامده سرکار!؛ یعنی چه؟ یک‌جور شرکت است؟"
- "نه! سندیکا یک اتحادیه‌ی کارگری است که از حقوق صنفی کارگران دفاع می‌کند و یک کار جمعی
است".
- "من راستش پدرم راننده‌ی شرکت واحد بود. بعد یک‌روز مسافر زیاد سوار کرده بود، یکی از مسافرها دستش رفته بود لای در، پدرم را مقصر شناخته بودند؛ درحالی‌که پدر من فقط دلش می‌سوخت مردم را سوار می‌کرد! بنویسید آقا! این راننده‌ها خوب مردمی هستند!"
پیرزن هرروز سوار اتوبوس می‌شد، اما آقای راننده‌ای که بنابر معرفت او را هر روز سرکوچه‌شان می‌رساند، یک‌شنبه 4 دی نیامده بود و به‌جای آن یک راننده‌ی غریبه او را چند کوچه آ‌ن‌طرف‌تر پیاده کرده بود.
پیرزن هم با لهجه‌ی شیرین شیرازی می‌گفت: "راننده هم فقط راننده‌ی شرکت واحد! کاکوجان! و همه‌ی مسافران هم این‌را می‌دانند."
- "سلام! همکاری مردم در زمان عدم حضور شما در روز کاری یک‌شنبه 4 دی چه‌طوری بود؟"
- "عالی بوده! مردم برخلاف همیشه نق نزدند! فهمیدند ما هم حق داریم. ما مخلص مردم هستیم!"
- "فکر می‌کنید به هدف رسیده‌اید؟"
- "ما کارمان را می‌کنیم! می‌گوییم مگر نمی‌گویند نظام پرداخت هماهنگ! مگر ما آدم نیستیم؟ کارمان از بقیه انصافاً سخت‌تر نیست؟ از صبح تا بوق شغال داریم دنده عوض می‌کنیم؛ یک‌ساعت جای ما بیایند تا ببینند هر من ماست چه‌قدر کره داره!"
عجب کلبه‌ی درویشی داشت پیرمرد، آن‌هم کنار یک خیابان شلوغِ این شهر پر از دود! باجه‌ی فروش بلیط! کیوسکی که پیرمرد بازنشستگی را در آن‌جا می‌گذراند!
وقتی فهمید دارم راجع به اعتصاب کارگران می‌نویسم حسابی تحویل گرفت. پیرمرد از جوانی راننده بوده و بعد از یک تصادف، دیگر نتوانست پشت رُل بنشیند؛ حالا بلیط فروش است. از درآمد اندکش می‌گفت و این‌که یک‌دنیا مخارج دارد. وقت خداحافظی به من گفت: "به سندیکایی‌ها بگو فکر ما هم باشند. ما هم کارگر شرکت واحد هستیم!"
"برای سلامتی آقای راننده صلوات!"
و مردم همه صلوات می‌فرستند. دوشنبه 5 دی.
همه یک‌شنبه یادشان هست که شاید دیرتر به محل‌کار یا خانه‌شان رسیدند؛ اما همه یادشان هست که هرروز کارکنان شرکت واحد با وظیفه‌شناسی فراتر از وظیفه‌ی قانونی سرکارشان حاضر بودند!
وقتی از یکی از قدیمی‌های محله‌ی یوسف‌آباد می‌پرسم که "آیا از قضیه‌ی یک‌شنبه باخبر شده یا نه؟" می‌گوید: "آری!"
می‌پرسم: "از کجا؟"
و او گفت: "این اصغرآقا راننده‌ی یوسف‌آباد همیشه سروقت سرکارش حاضر بود؛ پس روزی که غایب بود بی‌حکمت نبود!"
"مگر نمی‌گویند هوای تهران آلوده است و راه‌حل آلودگی هوا این است که مردم از وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی استفاده کنند؟ پس باید به وضعیت اتوبوس‌ها و البته کارگران و راننده‌ها برسند تا لااقل بتوان در تهران نفس کشید و زندگی کرد!"
"به این آقای شهردار خوش تیپ بگویید، هرچه دل راننده خوش‌تر باشد، خُب، شهر بهتر می‌شود!"
این‌ها را که گفت پایش را گذاشت روی گاز و حتی سؤال بعدی ما را نشنید که پرسیدیم: "نظر شما راجع به ... اما پشت اتوبوس نوشته بود: "به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست!"

یک‌شنبه 4 دی خیلی‌ها فهمیدند که تمام کارگران و رانندگان شرکت اتوبوس‌رانی تهران و همه‌ی ایران چه زحمتی می‌کشند و حق دارند که از حقوق صنفی‌شان دفاع کنند و سخن‌گویان سندیکای کارگران باید آزادانه و در یک فضای سالم از حقوق همکاران خود دفاع کنند.
مردم همه‌ی آن‌ها را دوست دارند و نور چراغ‌های اتوبوس‌رانی را در شب‌های سرد زمستان خوب می‌شناسند و در صف‌های انتظار اتوبوس روز یک‌شنبه برای ادای احترام به زحمات خدمت‌گزاران راستین خود حاضر بودند.
...
صبح شنبه 17/10 وقتی ببینی که راننده‌های اتوبوس با چراغ‌های روشن دارند به همه نور می‌دهند!، باید از فرصت استفاده کنی و با یکی از راننده‌های خط تجریش به گفت‌و‌گو بایستی!
"یکی از روزنامه‌ها نوشته اراذل و اوباش شلوغ کرده‌اند! بگو ما که شغلمان را این‌قدر دوست داریم که از چهار صبح تا 12 شب توی خیابان‌ها هستیم، اوباشیم یا ..."
"بنویس هیچ‌کس راننده‌ی واحد نمی‌شود. همین دو ساعتی که یک‌شنبه راننده به‌جای ما آورده بودند، چهار تا تصادف با رهگذران شده. بنویس ما که پشت رُل می‌نشینیم می‌دانیم ماشین پنج تا عیب فنی دارد، اما راهمان را می‌رویم، بنویس ..."
به تجریش می‌رسیم و او مثل رانندگان دیگر با چراغ‌های روشن خداحافظی می‌کند. راستی! امروز چراغ اتوبوس‌ها برای چه روشن بود؟


 

گرُسمَن- برگردان: ناصر امیراسکندری
خوزستان
ارتش امریکا- سپاه ج.ا
کدامیک ‌آن را تصرف می‌کنند؟

پاسداران ایران درصدد ایجاد یک منطقه ی آزاد نظامی - صنعتی در خوزستان هستند تا بتوانند زمینه نفوذ به بصره را میسر سازند. آنها در پی پاکسازی قومی کشاورزان عرب از این "منطقه ی آزاد"، تمرین‌های بزرگ نظامی و سرکوب تظاهرکنندگان عرب در خوزستان اند. همزمان با این نقشه سپاه پاسداران ایران، سایت وزارت دفاع آمریکا نیز، استراتژی لشکرکشی خود به خوزستان را با نام " کیش و مات خوزستان" منتشر کرده است. دراین استراتژی، با دقتی موشکافانه گفته می‌شود: این استان دشت وسیع و همواری ست که در غرب کوههای زاگرس واقع است. ارتش عظیم آمریکا به راحتی می‌تواند خوزستان را اشغال کند و منابع نفتی، منابع عظیم آب و قابلیت‌های تولید برق ایران را تحت کنترل خود در آورد و نیروی نظامی ایران را فلج کند.


روز زن - همه را بزن!
موقعیت حقوق بشر و آزادی‌ها درایران
دیروز به سراسر جهان مخابره شد

لحظاتی پيش از يورش

یورش و سرکوبی که نیروهای نظامی وانتظامی( با لباس رسمی و لباس شخصی) دیروز در پارک دانشجو به نمایش گذاشتند، نمایش کامل وحشت از مردم، حتی چند صد زن بود که بمناسبت روز زن می‌خواستند جمع شوند و درباره حقوق انسانی و اجتماعی شان سخن بگویند. این یورش وحشیانه، ادامه همان یورشی است که به رانندگان معترض شرکت واحد آوردند. دولت و رئیس آن، درحالیکه باد در گلو انداخته و از براندازی جهانی سخن می‌گوید، در داخل کشور و در کنار خود از تجمع هزار زن و یک اعتصاب آرام کارگری در وحشت است. این وحشت بخاطر تزلزل است، اقتدار که ترس ندارد. اوضاع چنان مواج و خراب است که از سایه مردم در خیابان هم می‌ترسند. جز این هیچ تفسیری نمی توان از آنچه دیروز و بمناسبت روز زن در پارک دانشجو به نمایش در آمد ارائه داد. بزودی از سایه خویش هم خواهند ترسید و روبروی هم صف خواهند کشید. گزارش مستقیم یورش دیروز را که اخبار و گزارش‌های آن بعنوان نمونه ای از وضع حقوق بشر و آزادی‌ها درایران بلافاصله به سراسر جهان مخابره شد را در مطلب زیر بخوانید.

روز زن- پارک دانشجو
خشونتی از جنس
وحشت از سایه مردم درخیابان

و.
امشاسبندان

گفتگوی رادیو آلمان با محبوبه عباسقلی زاده
و مریم شبانی خبرنگار" اعتماد ملی"


فیلم یورش به حسینه دراویش قم را ببینید!
فیلم یورش به روز زن هم منتشر خواهد شد


تفسیر لوموند
سرنگونی ج. ا
امریکا می‌خواهد تا آخر خط برود


دیدار وزرای دفاع اسرائیل و آلمان
گفتگو بر محور حمله به ایران


درباره افشاری و عطری در کنگره امریکا
فاجعه ابوغریب ایران
به ابوغریب سازان امریکائی مربوط نیست
پیکر ایران زخمی است از تازیانه‌های بی‌خردی، هم جناح راست حاکمیت خود را‌بی‌آبرو کرد و هم اصلاح طلبان ناتوان از
مطالبه حقوق مردم جلوه گر
شدند.
احمد شیرزاد


درآستانه هفته پایانی محکومیت گنجی
معصومه شفیعی
گنجی پس از آزادی باید
تاریخ دهه اول انقلاب را بنویسد


بازار سیاه
7 میلیون سیم کارت مخابرات
3هزار میلیارد تومان پیش خرید شد
دکتر نیکو گلریز- دنیای اقتصاد


موشک‌های اتمی امریکا
در خلیج فارس مستقر شد

با نزدیک شدن زمانی که تاکنون بارها از قول برخی کارشناسان برای حمله نظامی به ایران اعلام شده( نیمه فروردین ماه) خبرگزاری‌ها با انتشار عکس بالا گزارش دادند:
ناو هواپیمابررونالد ریگان که مجهز به موشکهای اتمی است وارد خلیج فارس شده است. بهانه این حضور ایجاد پوشش برای ناوگان دریائی امریکا در این منطقه اعلام شده است.


مخالفت قاطع امریکا با توافق روسیه با ایران
درهیچ سطحی اجازه غنی سازی به ایران داده نمی شود
تصمیم درامریکا
جلسه اتمی در وین
!


مشکل چادرمشکی همسر احمدی نژاد نیست
مشکل دو روئی در راس حاکمیت است!

این عکس مربوط به سفر چند روز پیش احمدی نژاد به کشور پادشاهی مالزی است. این که احمدی نژاد با همسرش به این سفر رفته هیچ ایرادی ندارد. حتی تشویق هم باید بشود. این که همسر او چادر مشکی سرش کرده هم هیچ اشکالی ندارد. این که، کت و شلواری خوش پوش و شیک پوشید و آن کاپشن رنگ پریده زرد رنگ را در آورده هم اشکالی ندارد. مشکل آنجاست که آن کاپشن را برای مصرف داخلی بپوشد و همه آنچه دراین عکس دیده می‌شود، مثل خیلی از حرف‌ها و برنامه‌های داخلی، ظاهر سازی باشد و باطن تغییر نکرده باشد! به زبان ساده و خودمانی، یعنی دو دوزه بازی و دوروئی باشد و به فرهنگ دو روئی و دو چهره ای در ایران پروبال بیشتری داده شود. اشکال اینست که آسانسورها را زنانه- مردانه کنند، لایحه زودتر بازنشسته کردن و به خانه بازگرداندن زن‌ها را تهیه کنند، هیچ زنی را به کابینه راه ندهند و چهره زن در سیمای سردار ضرغامی درحد ماشین ظرف شوئی و اطوی ذغالی باشد، آنوقت آدم در کنار پادشاه مالزی همراه با همسرش ظاهر شود، که مثلا "ما هم بله!". مشکل دو روئی است، نه چادرمشکی!


سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب
با رفتن ایران به شورای امنیت
تصمیم گیرندگان و مجریان
داخلی به یک اندازه مسئول اند


دکتریزدی
فاجعه بزرگ اقتصادی
با تورم
5/33 در راه است

دولت عملا کارگران را زیر خط فقر نگهداشت


اولین گام تحریم ایران
جلوگیری از سفر خارج
مقامات جمهوری اسلامی


مصاحبه لاریجانی با بی. بی. سی
با حمله و بمباران
جمهوری اسلامی از هم نمی پاشید


ابتکارونزوئلا- تقلید ایران
بورس نفتی تهران
امریکا از لولوی"یورو"می ترسد؟
سیامک- پیک نت


بیانیه جدید جبهه اصلاحات- شلیک تیرهوائی
مجلس خبرگان هموار کننده راه استبداد دینی- سیاسی


سخنرانی محمد حسین رفیعی درکرمانشاه
حذف یک روز ملی
می گویند دستآوردهای اتمی مشابه ملی کردن نفت است

اعتقاد مصدق به دمکراسی و آزادی را در رد پیشنهاد امریکا برای ممنوع کردن حزب توده از جانب وی ببینید. ما به چنین عزم ملی برای آزادی نیازمندیم تا بتوانیم از استقلال کشور دفاع کنیم.


مارش اعتراضی
یک میلیون کارگر و دانشجوی فرانسه


اعتراف بادامچیان به انشعاب‌های جدید در جبهه راست


در دانشگاه تبریز
سمینار چاره جوئی برای فعالیت دانشجوئی


فرانسه در برابر عصر نوین هسته‌ای
نوشته Jean KLEIN برگردان فارسی- سعید سامان


انتشار لوموند دیپلماتیک فارسی ماه مارس

بخش اول مقالات ماه مارس لوموند دیپلماتیک فارسی به همراه تعدادی از مقالات  ماه فوریه بر روی سایت این نشریه قرار گرفت. با توجه به فیلتر شدن این سایت در ایران، مطالب آن را با استفاده از امکانات خود برای علاقمندان در داخل کشور ارسال دارید.
دمکراسی قالبی
1- محدودیت‌های توان نفتی عربستان سعودی 2- فرانسه در برابر عصر هسته ای نوین 3-  به چه علت دولت بلاروس خود را در امان می‌بیند؟    4- شانتاژهای عادی ژنرال موتورز 5- هویتی مبهم  
از شماره گذشته :
1-  بدیل‌های آمریکای لاتین 2- خشونت و مقاومت‌ها در گوانتانامو   3- ارتش بولیوی به کدام سو خواهد چرخید  


ریچاردپرل، رئیس موسسه براندازی "انترپرایز"
در یک حمله حساب شده
تاسیسات اتمی شناسائی شده
 ایران، هدفمند نابود خواهد شد

قبول ایران اتمی برای امریکا ناممکن است و ایران هم دست از برنامه‌های خود بر نخواهد داشت. بنابراین آشتی بین امریکا و جمهوری اسلامی ناممکن است و اگر هیچ راه حل دیگری برای جلوگیری از تولید سلاح اتمی درایران نباشد، باید حمله هدفمند را اجرا کنیم!
وزارت خارجه و سازمان سیا مرتکب اشتباه شده و طرح وزارت دفاع امریکا برای سرنگونی صدام حسین توسط نیروهای مشترک امریکائی- عراقی را قبول نکردند. این اشتباه بزرگ امریکا در سرنگونی رژیم صدام حسین بود.
ایران هرآنچه را می‌توانست درعراق انجام داده و می‌دهد. فکر نمی کنم بیش از این کاری بتوانند بکند.


نماینده امریکا در سازمان ملل:
با شورا و ‌بی‌شورا، به ایران باید حمله کرد


پاکسازی رد پاها
7 هزار درخت آلوده به اروانیوم در جنگل‌های لویزان نابود شد


دلیل شکست گفتگوهای وین
ایران: تعلیق2 ساله غنی سازی اروپا: تعطیل10 ساله غنی سازی


مغلطه‌های هفتگی سخنگوی دولتوزارت خانه‌ها مستقل از دولت‌اند!
پیدا کنید رابطه ناخنک میلیاردی به صندوق ذخیره ارزی زدن را با کاهش واردات بنزین و وظائف خطیر( البته معمولی) دولت.


تکلیف کانون وکلا  درانتخابات آینده روشن خواهد شد
مصاحبه رادیو آلمان با عبدالفتاح سلطانی، پس از آزادی از زندان
بند خودمختار 209 با مدیریت ویژه  در قلب زندان اوین



سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


حساب بانکی

A.KH.P

ِDeutsche Bank

Konto Nr 4593745

BLZ: 10070024

Germany

آدرس پستی

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany


    

 

 

دو "شورا"
 با یک ماهیت!
تاج زاده


روز
زن كتك بزن

و. ويرايش

بحث روز
در دفتر تحکیم
موضوع حضور
افشاری و عطری
 درکنگره امریکا


فوتبال ایران
دسته گل
احمدی نژاد

دوران
کوتوله پروری

  مکتوب مهاجرانی


ای ناقلا !
راستش را بگو

واسه چی میخوای
احمدشیرزاد


سکوت
عبدالله نوری
بیان
آیت الله منتظری
و. جمهوریت


چارپایه
زیر پای
دولت کوتوله
و. صمیمانه تر


به یاد موجانی
آنکه رفت
  آنچه ماند!

مراسم بزرگداشت احمد موجانی، سردبیر مجلة باستان‌شناسی و تاریخ و سرپرست حوزة علوم انسانی مرکز نشر دانشگاهی قرار است در خانه هنرمندان برگزار شود. در اين مراسم، احمد سميعي، فرزانه طاهري، عليمحمد حق‌‌شناس، علي‌اشرف صادقي، عباس مخبر، شمس لنگرودي، اميد طبيب‌زاده، رضا پورجعفري، مهرداد ملكزاده، علي كافي، نيره توكلي و ديگر ياران و همكاران موجانی درباره چهره ای سخن خواهند گفت که شناخت کامل و همگانی از او در هیاهوهای روز ممکن نشد و اکنون از دست رفته است. زمان برگزاري اين مراسم پنجشنبه 5- 3 تالار حانة هنرمندان اعلام شده است.